26. Festiwal Nauki w WAT
Podczas 26. Festiwalu Nauki w Warszawie naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej poprowadzą wykłady popularnonaukowe, lekcje oraz zajęcia online. Spotkania z naszymi pracownikami odbędą się w dniach 16–28 września 2022 r. w WAT.
Możliwość obcowania z nauką, poznawania jej metod i dorobku, zachęca uczestników Festiwalu Nauki do pogłębiania wiedzy. Podczas spotkań festiwalowych prezentowane są dokonania nauki i wyzwania, które przed nią stoją. Pokazywana jest rola wiedzy we współczesnym świecie, użyteczność i piękno badań naukowych oraz ich praktyczne skutki dla rozwoju gospodarczego i zmian społecznych.
„Wojskowa Akademia Techniczna bardzo chętnie uczestniczy w wydarzeniach popularyzujących naukę, zarówno w formie dużych zorganizowanych imprez, takich jak np. Festiwal Nauki czy Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, jak również w bardziej kameralnych spotkaniach, np. pokazach naukowych w szkołach. Naukowcy WAT potrafią opowiadać o trudnych badaniach naukowych w sposób przystępny i zrozumiały dla każdego, do tego potrafią w ciekawy sposób je zaprezentować, czego przykładem mogą być pokazy eksperymentów chemicznych. Nasze osiągniecia naukowe popularyzujemy również w ramach cyklu Nauka i technologia na stronie WAT, do którego śledzenia serdecznie zachęcam” – podkreśla Karol Komorowski, kierownik Działu Nauki, odpowiedzialnego za organizację wydarzenia w WAT.
W wydarzeniach organizowanych w Wojskowej Akademii Technicznej udział wezmą uczniowie szkół, które wcześniej zgłosiły chęć uczestnictwa w lekcjach. Na wybrane spotkania są jeszcze wolne miejsca.
Zainteresowani proszeni są o kontakt z Panią Elżbietą Łubą (e-mail elzbieta.luba@wat.edu.pl).
Wykłady dla dzieci i młodzieży
Wojna Informacyjna – czyli jak kłamią w sieci, mgr Maciej Moszczyński (Wydział Cybernetyki ) – 17 września, godz. 12.00 i 14.30.
Wojna informacyjna w Internecie to obecnie takie samo narzędzie walki jak tradycyjne wojny, ale bronią są słowa, filmy, myśli i obrazy. Na zajęciachz ostanie zaprezentowane jak każdego dnia walczymy na polu wojny informacyjnej w Internecie, jak się możemy przed tym bronić i wyprowadzać własne ataki.
Widzenie w podczerwieni, dr inż. Grzegorz Bieszczad (Instytut Optoelektroniki) – 17 września, godz. 9.00.
Na spotkaniu będzie można zobaczyć swój termiczny portret dzięki kamerze termowizyjnej, przeprowadzić eksperymenty termodynamiczne, próbować ukryć się przed czujnym okiem kamery oraz dowiedzieć się, jak kamery termowizyjne są wykorzystywane w wojsku i w przemyśle.
Czy węgiel to tylko źródło energii? dr inż. Łukasz Osuchowski (Instytut Optoelektroniki) – 17 września, godz. 11.00 i 14.00.
Poznamy charakterystykę węgla jako pierwiastka charakteryzującego się wieloma odmianami alotropowymi i jego zastosowanie w nanotechnologii. Zostaną przedstawione także aktualnie rozwijające się trendy „węglowe” napędzające naukę. Na wykładzie będzie można zapoznać się również z zastosowaniem nanostruktur węglowych w elektronice, nanotechnologii, medycynie, ochronie środowiska i obronności.
Radioaktywny wszechświat, czyli o tym co jest, a czego nie widać, mgr inż. Patrycja Bałdyga (Instytut Optoelektroniki) – 17 września, godz. 12.00 i 15.00.
W trakcie spotkania zostanie przedstawiona historia badań nad promieniowaniem kosmicznym oraz wybrane metody wykrywania radioaktywności. Przewidywany jest również pokaz eksperymentu umożliwiającego wykrycie promieniowania kosmicznego. Na koniec sluchacze dowiedzą się, co łączy kosmos, radioaktywność i mgłę.
Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na zdrowie człowieka, dr n. med. Alicja Trębińska-Stryjewska (Instytut Optoelektroniki) – 17 września, godz. 10.00 i 13.00.
Autorka wykładu przedstawi aktualny stan wiedzy na temat wpływu promieniowania elektromagnetycznego z różnych źródeł na zdrowie człowieka. Postara się także odpowiedzieć, czy telefonia 5D może spowodować wzrost zachorowań na nowotwory i czy korzystanie z kuchenki mikrofalowej jest bezpieczne?
Budowa i zastosowanie laserów dużej mocy, dr inż. Łukasz Gorajek, mgr inż. Przemysław Gontar (Instytut Optoelektroniki) – 17 września, godz. 9.30.
Na spotkaniu poznamy historię rozwoju techniki laserowej, począwszy od lat 60. ubiegłego wieku, działanie lasera dużej mocy i skutki jego oddziaływania na poszczególną materię.
Laserowy system wykrywania i śledzenia nisko latających obiektów – SkanDRON, mgr inż. Piotr Markowski, mgr inż. Mateusz Karol i mgr inż. Konrad Brewczyński (Instytut Optoelektroniki) – 28 września, godz. 11.00.
Na wykładzie zostanie zaprezentowany pierwszy i jedyny na świecie optoelektroniczny system, umożliwiający wykrywanie i śledzenie niewielkich dronów. Urządzenie w sposób ciągły monitoruje obserwowany sektor w kącie 120° oraz wyznacza lokalizację pojawiających się obiektów w czasie rzeczywistym.
Lekcje dla uczniów szkół podstawowych i średnich
Nowoczesne uzależnienia i ich wpływ na bezpieczeństwo młodzieży, dr hab. Aleksandra Skrabacz (Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania) – 27 września, godz. 10.00.
Na lekcji zostaną omówione nowe typy uzależnień, takie jak: bigoreksja, hyperphagia, estetoreksja, tatuaże, piercing czy tanoreksja. Słuchacze poznają ich negatywne skutki na poziom zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka, a szczególnie młodych ludzi, którzy pod wpływem grupy rówieśniczej, czy też presji środowiska, ulegają coraz silnej potrzebie korekty własnego ciała.
Bajki słowiańskie, dr Iwona Sobczak, (Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania) – 26 września godz. 12.00.
Na spotkaniu zostaną zaprezentowane dwie bajki inspirowane wierzeniami mitologii słowiańskiej, która w polskiej szkole nie jest omawiana. Zostaną również zaprezentowane wybrane postacie z panteonu bogów słowiańskich, występujące w omawianych opowiastkach.
Zajęcia online
Wsparcie informatyczne warunkiem bezpieczeństwa szkoły, dr Iwona Sobczak (Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania) – 27 września, godz. 12.00.
Z zajęć dowiemy się, że bezpieczeństwo szkoły jest rozumiane jako umożliwienie funkcjonowania i prowadzenia działalności edukacyjnej dzięki wykorzystaniu wsparcia informatycznego. Teza zostanie poparta wynikami badań.
Wykłady w formie filmów
Po co rozwiązujemy zadania z fizyki? dr hab. inż. Paweł Perkowski (Wydział Nowych Technologii i Chemii) – 21 września, godz. 12.00.
Na spotkaniu skierowanym do uczniów szkół średnich prowadzący obali tezę, że rozwiązywanie zadań z fizyki służy jedynie weryfikacji wiedzy. Autor zajęć udowodni, że zadania dotyczące konkretnych zagadnień pomagają lepiej zrozumieć otaczający nas świat.
Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w rozwiązywaniu prostych zagadnień z dynamiki, dr hab. inż. Paweł Perkowski (Wydział Nowych Technologii i Chemii) – 23 września, godz. 12.00.
Z nagrania dowiemy się, że program Excel doskonale nadaje się do rozwiązywania numerycznego prostych zagadnień z dynamiki punktu materialnego. Autor zajęć zaprezentuje, jak sprowadzić zagadnienie z dynamiki punktu materialnego do schematu różnicowego i krok po kroku rozwiązać je w Excelu, znajdując położenie ciała i jego prędkości w kolejnych chwilach czasu.
Podobne artykuły
-
„Adapciak – obóz integracyjny dla nowych studentów Politechniki Krakowskiej
15 września 2023 r. w Pawilonie Konferencyjno-Wystawowym „Kotłownia” na kampusie Politechniki Krakowskiej przy ul. Warszawskiej 24 uczestn...
-
Na Politechnice Krakowskiej powstało laboratorium VR – kolejna pracownia wspomagająca nowoczesne kształcenie
Baza laboratoryjna Politechniki Krakowskiej poszerzyła się o unikatową pracownię komputerową – laboratorium VR. Uroczyste otwarcie z udziałem wł...
-
Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej PK podczas Festiwalu Nauki i Sztuki - 16-18 maja 2024 r.
Po pięciu latach przerwy wraca Festiwal Nauki i Sztuki w Krakowie. Politechnika Krakowska, która od samego początku istnienia festiwalu jest za...
-
Uniwersytet Jagielloński z nową kampanią: ZNAJDŹ POMYSŁ NA SIEBIE NA UJ
To nie tylko slogan, ale też motto przewodnie tegorocznej kampanii. Ma ona na celu zachęcenie młodych ludzi do studiowania i pokazania, że UJ to miejs...