Sport potrzebuje menedżerów
- Polskim sportem powinni zarządzać specjaliści. Niestety, w większości klubów zajmują się tym tzw. działacze, którzy najczęściej nie mają o tym bladego pojęcia - mówi adiunkt w Zakładzie Organizacji i Zarządzania na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu dr Aneta Stosik.
{tab=kariera} Kim jest menedżer sportowy? W USA, gdzie przemysł sportowy jest bardzo rozwinięty, rozróżnia się blisko 12 profesji kojarzonych z marketingiem sportowym. - Czego innego wymaga się od pracownika klubu czy agenta sportowca, a czego innego od pracownika firmy produkującej sprzęt sportowy lub przedsiębiorstwa zakładającego sztuczne trawniki na stadionach - mówi PR & marketing manager w kanale NASN Inga Uchymiak. - Każdy profesjonalny klub piłkarski zatrudnia fachowców odpowiedzialnych za kontakty z mediami, poszukiwanie sponsorów i rozbudowę marki (np. sprzedaż koszulek i gadżetów), a nawet sprzedaż biletów.
Menedżerami są również agenci negocjujący kontrakty sportowca z klubami i osoby odpowiadające za jego wizerunek. Do nich zgłaszają się rodzice młodych sportowców z prośbą, żeby zajęli się promocją ich dzieci.
{tab=przykłady} Agenci pośredniczący w transferach to elitarna grupa menedżerów. Są nimi zazwyczaj byli zawodnicy, trenerzy, również dziennikarze sportowi. Doskonale znają branżę, mają rozległe znajomości. Najlepsi są od lat związani z daną dyscypliną.
Dobrym przykładem działalności menedżerów sportu w naszym kraju są ośrodki sportu i rekreacji. Dotowane tylko w 50 procentach, są zmuszone wypracowywać zyski, prowadząc działalność komercyjną. Dbają o to właśnie menedżerowie z prawdziwego zdarzenia, często absolwenci specjalistycznych studiów.
{tab=zarobki} Zarobki zależą od dyscypliny oraz klasy zawodników, z jakimi menedżerowie pracują. Miesięcznie jest to od 1,5 do 6 tys. zł. Najwyższe stawki mają osoby pełniące funkcje zarządzające i doradcze. Menedżerowie polskich związków sportowych, zazwyczaj byli trenerzy, zarabiają jeszcze większe pieniądze. Agenci sportowi dostają prowizje - w zależności od zawartych umów sponsoringowych - w granicach od 10 do nawet 50 proc., a w przypadku umów transferowych od 4 do 10 proc. Zdarza się, że mają kontrakty, i wówczas oprócz pensji otrzymują jeszcze prowizje.
{/tabs}
Zdaniem większości fachowców rynek menedżerów sportowych w Polsce dopiero się tworzy. - Kilka procent zawodników gier zespołowych w naszym kraju ma agentów - mówi Aneta Stosik. Dlaczego tak jest? - Kluby sportowe traktują zawodników jak swoją własność - odpowiada specjalistka.
Jednak zarządzania sportem uczy coraz więcej wyższych szkół państwowych i prywatnych. Ich studenci poznają przedmioty z dziedziny ekonomii i zarządzania, które kompleksowo przygotowują do pełnienia różnych ról. - Najciekawsze były zajęcia z zawodnikami, trenerami oraz agentami od lat działającymi w branży - mówi tegoroczny absolwent studiów marketingu sportowego na SGH Artur Murawski. Ci, którzy chcą zarabiać na sporcie, nie mają jednak łatwego zadania.
- Brak stabilności przepisów nie pozwala inwestować w sport - mówi prezes Intermedia Group, menedżer sportowy Marek Kraskiewicz.
Jednak - zdaniem dyrektora Media Sport Konrada Pudły - firm, które chcą wydawać pieniądze na sponsoring sportowy, będzie coraz więcej i tam znajdą zatrudnienie młodzi menedżerowie. - Dobrą informacją dla takich fachowców jest zapowiedź startu nowych telewizyjnych kanałów sportowych, bo i tam powinno znaleźć się dla nich miejsce - mówi Konrad Pudło.
Źródło: Rzeczpospolita Nr 232 z 04.10.06 "Moja Kariera"
Podobne artykuły
-
Jak zostać bioinformatykiem? - unikatowy kierunek w WWSiS we Wrocławiu
Jedną z najszybciej rozwijających się dyscyplin naukowych jest bioinformatyka. Stanowi ona połączenie biologii z informatyką, które j...
-
Dekarz poszukiwany. Dlaczego warto nim zostać i jak zacząć pracować w zawodzie?
Bardzo często mówi się o rosnącym zapotrzebowaniu na programistów, lekarzy czy nauczycieli, ale coraz większym problemem staje się r&oac...
-
Zapotrzebowanie na etycznych hakerów
Cyberatak Rosji zwiększa zapotrzebowanie na etycznych hakerów. W Polsce brakuje ich ponad 17 tys., w UE aż 200 tys. W związku z wojną w Ukrain...
-
#womeninscience w WAT
Wojskowa Akademia Techniczna jest miejscem pracy i rozwoju kariery naukowej wielu kobiet nauki, dlatego z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewc...