KierunkiStudiów.pl

Menu

31.08.2009, 10:18

Podsumowanie egzaminów maturalnych 2009

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała analizy egzaminów końcowych w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich. W naszym serwisie przedstawiamy zestawienie dotyczące egzaminów maturalnych 2009. Do zapoznania się z wynikami raportu zapraszamy szczególnie przyszłorocznych maturzystów, którzy mogą przyjrzeć się słabym i mocnym stronom swoich poprzedników oraz wyciągnąć z nich wnioski.

Do egzaminu maturalnego w maju 2009 przystąpiło 426 171 zdających, którzy ubiegali się o uzyskanie świadectwa dojrzałości. Tegoroczni absolwenci stanowili 93%, a pozostali to absolwenci z lat ubiegłych. Największą popularnością wśród przedmiotów wybranych cieszyły się: geografia - 59%, wiedza o społeczeństwie - 28,9%, matematyka - 19,4%.

Świadectwa dojrzałości uzyskało 78% maturzystów, o jeden punkt procentowy mniej niż w 2008 roku. Wśród tegorocznych absolwentów zdawalność wyniosła 81% i była o jeden punkt procentowy wyższa niż zdawalność maturzystów, którzy przystąpili do egzaminu bezpośrednio po ukończeniu szkoły w 2008r.

Najwyższą zdawalność odnotowano w województwie małopolskim (81%), najniższą w lubuskim (75%).Zdawalność była również uzależniona od typu szkoły. Świadectwo dojrzałości uzyskało ogółem 89% absolwentów liceów ogólnokształcących, 67% absolwentów techników oraz 61% absolwentów liceów profilowanych. Skuteczność zdawania egzaminu w roku 2009 w poszczególnych typach szkół była porównywalna ze skutecznością zdawania egzaminu w roku ubiegłym.

Mocne strony maturzystów

Według CKE do mocnych stron tegorocznych maturzystów należą odczytywanie i przetwarzanie prostych informacji ze źródeł pisanych, pisanie spójnego tekstu oraz rozwiązywanie prostych problemów. W zakresie znajomości języka nowożytnego analizy prowadzone od pierwszej "nowej matury" wskazują na coraz większą komunikatywność maturzystów. Większość z nich dobrze radzi sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstu pisanego oraz tekstu słuchanego. Dobrze wypadają również zadania sprawdzające umiejętność tworzenia własnej wypowiedzi.

Słabe strony maturzystów

Podstawowe problemy przystępujących do egzaminu maturalnego dotyczą głównie projektowania eksperymentów, rozwiązywania złożonych problemów, odczytywania danych z tabel, wykresów i map, wyciągania wniosków oraz rozumienia pojęć z zakresu przedmiotów objętych egzaminem i posługiwania się nimi. Egzaminatorzy zwrócili również uwagę na ubogi zasób słownictwa i niewrażliwość stylistyczną maturzystów. Zdający język nowożytny najwięcej trudności mieli z jakością języka, w szczególności z poprawnością językową i bogactwem językowym.

Podobne artykuły

  1. Matura 2024 /

    Matura polska a międzynarodowa - jak osiągnąć sukces w rekrutacji na uczelnie zagraniczne?

    Czym różni się międzynarodowa matura od polskiego egzaminu dojrzałości? Jakie są perspektywy studiowania za granicą w zależności od wybranego e...

  2. Matura 2024 /

    Repetytorium z geografii na UMK

    Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Uczniów związanym z uzyskaniem jak najlepszych wyników na egzaminie maturalnym Wydział Nauk o Ziemi i G...

  3. Matura 2024 /

    Biznes i zarządzanie - nowy przedmiot od 2023 r.

    Minister Edukacji i Szkolnictwa Wyższego zapowiedział, że w 2023 roku znikną z ramy programowej "Podstawy przedsiębiorczości" i zostaną zastąpione now...

  4. Matura 2024 /

    Poradnik maturzysty 2021

    Matura to nie tylko wiedza z książek, notatek i filmików na YouTube. To przede wszystkim psychologiczne wyzwanie: wysiłek, który wymaga...

Katalog kierunków