KierunkiStudiów.pl

Menu

15.11.2010, 08:20

Fabryka w Akademii Górniczo-Hutniczej

Od wielu lat w Polsce obserwuje się stały wzrost ilości młodzieży podejmującej studia na uczelniach wyższych. W ostatnich latach jednak wyraźnie spada zainteresowanie naukami technicznymi. Wychodząc naprzeciw temu problemowi AGH przygotowała projekt pod nazwą „Fabryka inżynierów”, którego głównym celem jest podniesienie jakości usług edukacyjnych oraz rozszerzenie oferty kształcenia na kierunkach technicznych. Przystępując do przygotowania projektu wykorzystano doświadczenia wynikające z szerokiej współpracy Akademii Górniczo-Hutniczej z różnymi gałęziami przemysłu, a także informacje zgromadzone dzięki monitoringowi rynku pracy.

kapital_ludzki.jpg

agh_szare.jpg
ue.png

Od wielu lat w Polsce obserwuje się stały wzrost ilości młodzieży podejmującej studia na uczelniach wyższych. W ostatnich latach jednak wyraźnie spada zainteresowanie naukami technicznymi. Wychodząc naprzeciw temu problemowi AGH przygotowała projekt pod nazwą „Fabryka inżynierów”, którego głównym celem jest podniesienie jakości usług edukacyjnych oraz rozszerzenie oferty kształcenia na kierunkach technicznych. Przystępując do przygotowania projektu wykorzystano doświadczenia wynikające z szerokiej współpracy Akademii Górniczo-Hutniczej z różnymi gałęziami przemysłu, a także informacje zgromadzone dzięki monitoringowi rynku pracy.

Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica to jedna z najlepszych uczelni technicznych w Polsce, kształcąca tak potrzebnych na rynku pracy inżynierów. Wiedza, którą przekazują nasi wykładowcy, poparta jest najnowszymi badaniami znajdującymi następnie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Specjalistyczna wiedza, jaką zdobyć można w trakcie studiów wymaga solidnych podstaw, przede wszystkim dobrej wiedzy z zakresu tzw. przedmiotów podstawowych, tj. matematyki, fizyki, chemii. Od wielu lata AGH podejmuje szereg działań zmierzających do poprawy wiedzy z zakresu w/w przedmiotów, zarówno wśród kandydatów na studia w Akademii, jak i jej studentów.

Projekt „Fabryka Inżynierów” finansowany jest w ramach IV Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 4.1, Poddziałanie 4.1.1 „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”) z Europejskiego Funduszu Społecznego. Główne działania, jakie obejmuje to:

  • Kursy wyrównawcze dla studentów AGH z matematyki i fizyki
  • Utworzenie makrokierunku Ceramika
  • Rozszerzenie programu studiów na istniejących studiach międzykierunkowych Inżynieria Akustyczna
  • Rozszerzenie programu na istniejących kierunkach Metalurgia, Inżynieria Materiałowa i Edukacja Techniczno-Informatyczna
  • Rozszerzenie programu na kierunku Socjologia oraz przygotowanie programów na nowym kierunku Kulturoznawstwo
  • Wzmocnienie współpracy uczelni z przedsiębiorstwami sektorów pozyskania i przetwórstwa surowców mineralnych
  • Utworzenie nowej specjalności Pomiary technologiczne i biomedyczne na kierunku Elektrotechnika

Szczegółowe informacje na temat działań projektu znajdą Państwo na stronie www.fi.agh.edu.pl


fabryka_agh.png

BEZPŁATNE KURSY WYRÓWNAWCZE

Jednym z najważniejszych działań w ramach projektu są kursy wyrównawcze dla studentów I roku AGH z matematyki i fizyki. Ich celem jest wyrównanie poziomu wiedzy z zakresu matematyki i fizyki, niezależnie od rodzaju ukończonej szkoły średniej. Ma to zapobiec rezygnacji ze studiów technicznych przez osoby wykazujące braki w wiedzy z tego zakresu oraz zwiększyć efektywność studiowania na pierwszych latach studiów technicznych. Kursy są skierowane do studentów rozpoczynających studia techniczne w AGH. W szczególności adresowane są one do tych absolwentów szkół średnich, którzy nie zadawali egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z matematyki lub fizyki, lub też pragną powtórzyć i ugruntować swoje wiadomości z tych przedmiotów. Poziom zajęć jest dostosowany do aktualnej wiedzy uczestników. Udział w zajęciach kursowych jest bezpłatny.

Makrokierunek CERAMIKA

Makrokierunek „Ceramika” jest jedynym i unikalnym w Polsce kierunkiem studiów kształcącym specjalistów (inżynierów oraz przyszłych absolwentów studiów magisterskich) dla potrzeb przemysłu ceramicznego oraz przemysłu o profilu ukierunkowanym na produkcję oraz wykorzystanie materiałów ceramicznych, w tym także w obszarze nanomateriałów i nanotechnologii.

Rozwój nowoczesnych technologii materiałowych opiera się głównie na dwóch filarach: na chemii materiałów obejmującej procesy chemiczne sterujące technologią otrzymywania oraz na inżynierii materiałowej, wiążącej budowę materiałów w skali nano- i mikrometrów z ich właściwościami. Takie podejście pozwala z jednej strony na precyzyjne określanie wymogów, jakie musi spełniać materiał ceramiczny dla pełnienia określonej funkcji. Cel ten realizowany jest poprzez stosowanie nowoczesnych narzędzi jakimi są modelowanie, metody numeryczne i metody badań ułatwiające projektowanie, a następnie określanie budowy i właściwości materiałów. Z drugiej, coraz częściej wykorzystuje się prekursory organiczne oraz specjalnie aktywowane procesy chemiczne, w tym również biotechnologie, do opracowania nowych, wysokowydajnych, powtarzalnych i tanich technologii otrzymywania materiałów ceramicznych. Nowa strategia kształcenia w ramach makrokierunku Ceramika obejmuje zarówno materiały ceramiczne wytwarzane w technologiach wielkoprzemysłowych, jak również materiały zaawansowane takie jak: kompozyty ceramiczne, materiały na elektrolity w ogniwach paliwowych, warstwy ceramiczne o specjalnych właściwościach, nanomateriały ceramiczne czy prekursory ceramiczne. Domeną nowego makrokierunku jest „tworzenie mostów” pomiędzy technologią, inżynierią materiałową i chemią szeroko rozumianych materiałów i technologii ceramicznych.

Zawód: inżynier ceramik

Utworzenie makrokierunku Ceramika jest wynikiem zapotrzebowania różnych gałęzi przemysłu poprzez dostosowanie zakresu kształcenia do potrzeb rynku pracy i kształcenia w zakresie priorytetowych domen gospodarki. Znakomicie rozwinięty w Polsce przemysł ceramiczny, ze względu na zasoby surowcowe i wysoko rozwiniętą technologię można śmiało uznać za przemysł narodowy.

Gdzie pracują absolwenci? - zarówno w kraju, jak i za granicą:
  • zakłady ceramiki sanitarnej, stołowej, elektrotechnicznej, płytek ceramicznych
  • zakłady materiałów ogniotrwałych
  • cementownie, zakłady wapiennicze
  • zakłady produkcji spoiw gipsowych, suchych zapraw, betonu towarowego, prefabrykatów betonowych, betonu komórkowego, kruszyw naturalnych i sztucznych
  • zakłady ceramicznych wyrobów wypalanych, materiałów izolacyjnych
  • zakłady materiałów zaawansowanych np. dla elektroniki, przemysłu samochodowego, lotniczego, medycyny
  • laboratoria przemysłowe i instytuty badawcze
  • szkoły i uczelnie
  • instytucje związane z ochroną zdrowia, środowiska naturalnego oraz dziedzictwa kulturowego
  • konserwacja zabytków
  • firmy doradcze i finansowe
  • własna działalność gospodarcza

Specjalność „POMIARY TECHNOLOGICZNE I BIOMEDYCZNE”

Dla swoich kandydatów Wydział Elektrotechniki Automatyki Elektroniki i Informatyki przygotował bogatą ofertę edukacyjną. W skład tej oferty wchodzi między innymi specjalność Pomiary technologiczne i biomedyczne, prowadzona w Katedrze Metrologii tego wydziału. Specjalność ta jest przeznaczona dla studentów, którzy studiując na kierunku elektrotechnika, chcą się specjalizować w zakresie nowoczesnych narzędzi i metod akwizycji oraz przetwarzania danych pomiarowych. Jakkolwiek specjalność jest prowadzona w ramach kierunku elektrotechnika, to zgodnie z procesem bolońskim jest ona przeznaczona dla szerokiego grona absolwentów studiów I-szego stopnia, którzy ukończyli studia o charakterze inżynierskim na dowolnym kierunku.

Podstawą rekrutacji są wyniki pisemnego sprawdzianu w postaci testu oraz średnia ocen ze studiów I-szego stopnia.

W okresie do czerwca 2012 roku kształcenie na specjalności Pomiary technologiczne i biomedyczne będzie prowadzone w ramach projektu finansowanego przez Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL). Beneficjentami projektu będą właśnie studenci tej specjalności. Wszyscy studenci otrzymają bezpłatnie skrypty do wszystkich przedmiotów specjalistycznych i niektórych obieralnych przewidzianych w planie studiów, otrzymają instrukcje do wszystkich zajęć laboratoryjnych prowadzonych w ramach tych przedmiotów, będą odbywać zajęcia w nowoczesnych, dobrze wyposażonych laboratoriach specjalistycznych, będą mieli okazję do odbycia wakacyjnych praktyk zawodowych np. w zakładach produkujących sprzęt pomiarowy, biomedyczny, elektrotechniczny. W wielu przypadkach taka praktyka może być początkiem ścisłej współpracy absolwenta z zakładem lub okazją do znalezienia ciekawego miejsca pracy. Tematy prac magisterskich, w dużym stopniu mające praktyczny charakter, będą powiązane z tematyką praktyk. Zespół nauczycieli akademickich zapewni indywidualne, życzliwe podejście do każdego studenta przez cały czas trwania studiów.

Plan studiów na specjalności Pomiary technologiczne i biomedyczne zawiera trzy grupy przedmiotów:

  1. pięć przedmiotów kierunkowych obejmujących wiedzę z zakresu elektrotechniki określoną przez standardy kształcenia. Dzięki temu absolwent otrzyma dyplom magistra inżyniera elektrotechniki.
  2. sześć przedmiotów specjalistycznych obejmujących specjalistyczną wiedzę z zakresu współczesnych narzędzi i metod zbierania oraz przetwarzania informacji o obiektach pomiarów, zarówno technicznych jak też biologicznych. Celem jest ilościowe poznanie, modelowanie, identyfikacja oraz diagnostyka tych obiektów. Grupę tę tworzą następujące przedmioty: biopomiary, zintegrowane czujniki pomiarowe, wirtualne systemy kontrolno pomiarowe, wizualizacja w systemach biomedycznych, analiza sygnałów biomedycznych, telepomiary,
  3. sześć przedmiotów obieralnych, wybieranych przez studentów ze zbioru oferowanych przedmiotów, których zadaniem jest uzupełnienie specjalistycznego wykształcenia zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami każdego studenta.

Absolwent specjalności „Pomiary technologiczne i biomedyczne” będzie posiadał podstawowe przygotowanie z zakresu elektrotechniki oraz specjalistyczne przygotowanie w zakresie metrologii ze szczególnym naciskiem położonym na pomiary parametrów obiektów biologicznych oraz procesów technologicznych. Wiedza ta będzie obejmować współczesne problemy oraz stosowane narzędzia i metody pomiarowe związane z tą klasą obiektów i procesów, a w szczególności znajomość metod i narzędzi pomiarowych, algorytmów przetwarzania (kompresji, reprezentacji, estymacji) danych pomiarowych, metod obrazowania medycznego oraz automatycznej analizy i rozpoznawania obrazów, złożonych systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce medycznej, metod i narzędzi stosowanych w telepomiarach, umiejętność projektowania i programowania zminiaturyzowanych i wielokanałowych elektronicznych (analogowych i cyfrowych) elementów systemów pomiarowych.

Absolwenci tej specjalności będą przygotowani do podjęcia pracy u bardzo różnorodnych pracodawców tj. w zakładach przemysłowych, w których prowadzone są specyficzne procesy technologiczne, w zakładach produkujących unikalną aparaturę pomiarową z wykorzystaniem najnowszych technologii, w zakładach doświadczalnych projektujących taką aparaturę, w laboratoriach badawczych zarówno o charakterze technicznym jak też biologicznym bądź biomedycznym i wreszcie w szpitalach i klinikach w charakterze pracowników inżynieryjnych.

Począwszy od 2010 roku Katedra Metrologii Akademii Górniczo–Hutniczej bierze udział w programie LabVIEW Academy prowadzonym przez firmę National Instruments. Dzięki udziałowi w tym programie otrzymujemy od firmy National Instruments stałe wsparcie w zakresie nauczania naszych studentów programowania w środowisku LabVIEW. Zajęcia dydaktyczne prowadzone w tym zakresie ze studentami specjalności Pomiary technologiczne i biomedyczne będą oparte na materiałach dydaktycznych, będących autorskimi opracowaniami firmy NI. Będą one prowadzone przez programistów i instruktorów posiadających stosowane certyfikaty firmy NI.

Wysoki poziom prowadzonych zajęć powoduje, że studenci tej specjalności, po pozytywnym zaliczeniu zajęć dydaktycznych, będą mieli możliwość nieodpłatnego zdawania egzaminu, umożliwiającego uzyskanie certyfikatu NI Certified LabVIEW Associate Developer (CLAD). Certyfikat jest uznawany przez wiele firm i przedsiębiorstw na świecie, a w wielu przypadkach jego posiadanie stanowi jeden z podstawowych warunków zatrudnienia. Informacja o osobach posiadających ten certyfikat jest umieszczana na stronie firmy NI.

Specjalność Pomiary technologiczne i biomedyczne ma charakter interdyscyplinarny łącząc wiedzę i narzędzia stosowane w zakresie elektrotechniki, elektroniki i informatyki. Specjalność ta daje studentom możliwość zapoznania się z nowoczesnymi technologiami budowy systemów pomiarowych stosowanych w różnych obszarach działalności człowieka takich jak: diagnostyka medyczna, monitorowanie ruchu drogowego czy kontrola i sterowanie procesami technologicznymi. W efekcie absolwenci otrzymują kompleksowe wykształcenie umożliwiające im łatwe dostosowanie się do zmiennych wymagań rynku pracy. Poznanie nowoczesnych narzędzi stosowanych do projektowania zaawansowanych układów elektronicznych, projektowania i programowania systemów pomiarowych, przetwarzania danych pomiarowych w tym przetwarzania obrazów dodatkowo ułatwią ten proces. Interdyscyplinarny charakter tej specjalności powoduje, że również studenci nie będący miłośnikami „ciężkiej” elektrotechniki znajdą satysfakcję podejmując na niej studia.

Podobne artykuły

  1. Na uczelniach /

    Małopolska Noc Naukowców 2024 na UJ - 27. września 2024 r.

    27 września 2024 r. Uniwersytet Jagielloński po raz kolejny otwiera swoje drzwi, by pokazać, jak fascynujący jest świat nauki. Niezwykłe pokazy, inter...

  2. Na uczelniach /

    Festiwal Nauki i Sztuki na UJ - 16 - 18 maja 2024 r.

    Uniwersytet Jagielloński po raz kolejny włącza się w organizację Festiwalu Nauki i Sztuki w Krakowie. 20. edycja wydarzenia, koordynowana przez UJ Col...

  3. Na uczelniach /

    Święto Uniwersytetu Jagiellońskiego

    12 maja 2024 r. przypada 660. rocznica założenia przez króla Kazimierza Wielkiego najstarszej polskiej uczelni – Uniwersytetu Jagiellońsk...

Katalog kierunków