KierunkiStudiów.pl

Menu

24.07.2008, 09:06

Gry tworzą profesjonaliści

Europejskie Centrum Gier (European Games Centre, EGC) ma dostarczać wykwalifikowanej kadry dla firm działających w krakowskiej dolinie gier.

Klaster jest wspólnym przedsięwzięciem Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie (AGH), Uniwersytetu Jagiellońskiego (UJ) oraz krakowskiego producenta gier wideo - spółki Nibris. Słuchacze będą tu zdobywać umiejętności specyficzne dla zawodu twórcy gier wideo.

Koordynatorem przedsięwzięcia EGC został Krakowski Park Technologiczny. Klaster ma charakter otwarty, mogą do niego przystępować firmy z całego świata. Projekt ma patronaty ministrów spraw wewnętrznych i administracji oraz kultury i dziedzictwa narodowego, szczególnego poparcia i pomocy inicjatywie udzielili Jerzy Miller i Jarosław Gowin. 

W ramach projektu planowane jest stworzenie najnowocześniejszych w Europie studiów motion capture i dźwiękowych wewnątrz dużej wieży nie funkcjonującego już generatora van der Graafa w Instytucie Fizyki UJ. Naukowcy we współpracy z przemysłem mają zbudować nowoczesny silnik do gier wideo, który stanie się w przyszłości wizytówką EGC, jako zbiór najnowocześniejszych rozwiązań technicznych i koncepcyjnych. W pierwszym etapie - 16 lutego 2009 - ruszą studia podyplomowe dla 100 słuchaczy. Będą podzielone na trzy niezależne moduły i przeznaczone dla osób, które posiadają co najmniej licencjat lub zaliczone pierwsze trzy lata jednolitych studiów magisterskich. W dalszych etapach planowane jest uruchomienie studiów licencjackich i magisterskich.

Moduł "Projektowanie gier" obejmie: pisanie scenariuszy, projektowanie gier wideo, podstawy marketingu, projektowanie interfejsu użytkownika, projektowanie poziomów, podstawy socjologii i psychologii społecznej, estetykę i psychologię percepcji, grafikę konceptową, reżyserię i montaż. Osoba, która moduł kończy, zyska podstawową wiedzę i umiejętności Game Designera (głównego projektanta gry - odpowiednik reżysera w filmie).

Kolejny moduł - "Programowanie gier" - przeznaczony jest dla programistów i informatyków chcących zdobyć ściśle specjalistyczną wiedzę, aby profesjonalnie programować gry komputerowe. Moduł będzie obejmował: projektowanie silnika gry, programowanie silnika graficznego, programowanie na konsolach stacjonarnych, przenośnych i komórkach, programowanie projektu uniwersalnego silnika gier, programowanie sztucznej inteligencji, programowanie fizyki.

"Tworzenie assetów do gier" to moduł przeznaczonydla wszystkich osób uzdolnionych artystycznie. Assety to materiały graficzne, dźwięki, muzyka i animacja niezbędne w produkcji gier i animacji komputerowej. Nauka na tym kierunku obejmie: estetykę i psychologię percepcji, animację komputerową, motion capture, grafikę 2Di 3D, grafikę konceptowa, post-processing, obróbkę i tworzenie efektów dźwiękowych, reżyserię oraz montaż.

Podczas konferencji inaugurującej działalność EGC, która odbędzie się 24 lipca 2008 roku o godz. 12 w sali nr 30 Colegium Novum UJ, poza rektorami UJ i AGH wystąpią: prezesa zarządu KPT Sławomir Kopeć, prof. Jerzy Szwed oraz przedstawiciele firm informatycznych z branży gier. Projekt EGC zostanie też zaprezentowany na jednej z najważniejszych imprez branżowych Games Connections w listopadzie 2008 roku.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce

Podobne artykuły

  1. Na uczelniach /

    Małopolska Noc Naukowców 2024 na UJ - 27. września 2024 r.

    27 września 2024 r. Uniwersytet Jagielloński po raz kolejny otwiera swoje drzwi, by pokazać, jak fascynujący jest świat nauki. Niezwykłe pokazy, inter...

  2. Na uczelniach /

    Festiwal Nauki i Sztuki na UJ - 16 - 18 maja 2024 r.

    Uniwersytet Jagielloński po raz kolejny włącza się w organizację Festiwalu Nauki i Sztuki w Krakowie. 20. edycja wydarzenia, koordynowana przez UJ Col...

  3. Na uczelniach /

    Święto Uniwersytetu Jagiellońskiego

    12 maja 2024 r. przypada 660. rocznica założenia przez króla Kazimierza Wielkiego najstarszej polskiej uczelni – Uniwersytetu Jagiellońsk...

Katalog kierunków