TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW PODSTAWOWYCH | |
Podstawy big-bandu/chóru – 30 h Duży zespół instrumentalny zawierający sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i sekcję rytmiczną. Warsztat instrumentalny w kontekście elementów dzieła muzycznego – rytmika, artykulacja, dynamika, frazowanie. Czytanie a vista. Repertuar na różne składy instrumentalne. Realizacja prób i wykonań kompozytorskich i aranżerskich. Śpiew chóralny. Praca pod kierunkiem dyrygenta nad wybranymi utworami literatury chóralnej jazzowej i gatunków pokrewnych. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy w dużym zespole instrumentalnym i chóralnym; prowadzenia i realizowania prób zespołów instrumentalnych i chóralnych; opracowywania i przygotowywania z zespołem programów koncertowych i nagrań; wykonywania utworów skomponowanych lub zaaranżowanych przez studentów. Kształcenie słuchu – 30 h Rozwijanie sprawności słuchowej. Czytanie nut głosem. Identyfikacja zjawisk muzycznych w oparciu o materiał dźwiękowy tradycyjnych instrumentów klawiszowych i orkiestrowych oraz dźwięki syntetyzowane elektronicznie. Analiza i klasyfikacja zjawisk dźwiękowych. Pobudzanie świadomego słyszenia – wrażliwości na elementy muzyki: melodykę, rytm, metrum, tempo, dynamikę i barwę. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: głosowej realizacji ćwiczeń solfeżowych; biegłego czytania nut solmizacją; definiowania i prawidłowej intonacji interwałów; rozróżniania i zapisywania struktur dźwiękowych i rytmicznych. |
Instrumentoznawstwo i propedeutyka instrumentacji – 30 h Budowa, brzmienie, skale i rejestry instrumentów – ich zapis w partyturze. Grupy instrumentów. Specyfika big-bandu i orkiestry symfonicznej w kontekście poszczególnych grup instrumentów. Zasady budowy wielogłosowej struktury instrumentalnej w układach horyzontalnych i wertykalnych. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozróżniania specyfiki poszczególnych instrumentów; praktycznego wykorzystywania możliwości brzmieniowych instrumentów w procesie aranżacji. Podstawy literatury i historii jazzu – 30 h Cechy i rozwój stylistyczny muzyki jazzowej. Nagrania i wydawnictwa nutowe charakterystyczne dla poszczególnych dekad jazzu. Nowy Orlean, Chicago, Swing, Be-Bop, Cool, Hard-bop. Jazz modalny. Free. Jazz elektryczny. Sylwetki muzyków –biografie, twórczość. Kontekst społeczno-kulturowy jazzu w XX wieku. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: orientowania się w historii jazzu i jego faz rozwojowych; definiowania stylistyki muzyki jazzowej w kontekście historycznym; orientowania się w biogramach i twórczości kompozytorów muzyki jazzowej i działalności zespołów. |
- Start
- Kierunki studiów
- jazz i muzyka estradowa
- Treści programowe
Kierunek studiów
jazz i muzyka estradowa - treści programowe przedmiotów
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW KIERUNKOWYCH – 390 h |
|
Podstawy kompozycji i aranżacji Warsztat kompozytorsko-aranżerski. Typy obsady instrumentalnej – combo, big-band, kwintet smyczkowy, orkiestra symfoniczna. Stylistyka i gatunki obsady instrumentalnej. Rozwijanie osobowości twórczej. Problemy formy, narracji, techniki i stylu kompozycji. Aranżacja komputerowa. Programy komputerowe jako narzędzia docelowe muzyki. Playback instrumentalny. Barwy naturalne i syntetyczne. Program Musical Instrument Digital Interface jako narzędzie pisania nut. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: komponowania i aranżowania utworów muzycznych w zróżnicowanej stylistyce, formie, ekspresji i obsadzie instrumentalnej; wykorzystywania nowoczesnych technik komputerowych w kompozycji i aranżacji. Instrument główny Technika gry instrumentalnej. Warsztat instrumentalisty – biegłość, jakość dźwięku, wirtuozostwo. Rozwój osobowości muzycznej w oparciu o wzorce wybitnych instrumentalistów i twórców muzyki instrumentalnej. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką instrumentalną w interpretacji dzieł muzycznych; interpretowania utworów przeznaczonych na instrument oraz własnych kompozycji. Improwizacja Melodia w kontekście harmonii i skal. Rytmika, frazowanie i operowanie rejestrami w improwizacji jazzowej. Problematyka jazzowej artykulacji i brzmienia. Wyobraźnia muzyczna. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: improwizowania melodii i struktur harmonicznych korzystając ze środków właściwych dla przyjętej stylistyki; stosowania elementów improwizacji w interpretacji utworów. Podstawy śpiewu Głos i warsztat wokalny w kontekście praw fizjologii, anatomii i higieny. Oddychanie, emisja i artykulacja w śpiewie. Zjawisko rezonansu. Repertuar wokalny. Technika wokalna w zastosowaniu do określonych gatunków i stylów. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką wokalną w interpretacji utworów – z uwzględnieniem ich cech stylistycznych właściwych dla danego gatunku. Reżyseria muzyczna Obraz dźwiękowy budowany przy użyciu środków technicznych i dźwięku generowanego tradycyjnie. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: prawidłowego używania systemów nagłaśniających do budowania obrazu dźwiękowego wykonywanego utworu muzycznego. Propedeutyka techniki studyjnej Studio nagrań – urządzenia, technika, zasady nagrywania. Technika realizacji sesji nagraniowej. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: wykorzystywania infrastruktury studia nagrań do sprawnego przeprowadzania sesji nagraniowej; obsługi urządzeń i aparatury nagrywającej. |
Podstawy zespołów instrumentalnych Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup instrumentalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy instrumentalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy instrumentalistów w opracowywaniu i wykonywaniu zróżnicowanych stylistycznie utworów przeznaczonych na małe zespoły instrumentalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi instrumentalistami; interpretowania utworów instrumentalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi. Podstawy zespołów wokalnych Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup wokalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy wokalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy wokalistów w opracowywaniu i wykonywaniu stylistycznie zróżnicowanych utworów przeznaczonych na małe składy wokalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi wokalistami i instrumentalistami; interpretowania utworów wokalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi. Technika nagłośnienia Aparatura nagłaśniająca. Akustyczne podstawy techniki nagłaśniania. Wykorzystanie urządzeń nagłaśniających do budowania obrazu dźwiękowego wykonywanego utworu muzycznego. Realizacja nagłośnienia grup muzycznych o różnym profilu i składzie instrumentalnym lub wokalno-instrumentalnym w warunkach scenicznych. Konfiguracja systemu nagłośnieniowego w kontekście akustyki pomieszczenia oraz działania muzycznego. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się aparaturą nagłaśniającą w zróżnicowanych warunkach akustycznych; analizy warunków prawidłowego nagłośnienia grupy muzycznej z uwzględnieniem warunków akustycznych i wymagań stylistycznych. Dykcja i recytacja Proces mówienia w kontekście anatomii i fizjologii głosu. Artykulacja samogłoskowa i spółgłoskowa. Frazowanie, tonacja, modulacja głosu. Praca nad tekstem przeznaczonym do recytacji. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: prawidłowej artykulacji w mowie, recytacji i w śpiewie; interpretacji tekstów literackich. Harmonia jazzowa Harmonia jazzowa i jazzopochodna – progresje, modulacje, faktury, melodyka, reharmonizacja. Stylistyka i estetyka harmonii jazzowej w rozwoju historycznym od tonalności do skal dwunastotonowych. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: stosowania rozwiązań melodyczno-harmonicznych w różnych konwencjach stylistycznych; posługiwania się harmonią jazzową i jazzopodobną w kompozycji, działalności artystycznej oraz pedagogicznej. Technika pracy w studio Aparatura i sprzęt do realizacji nagrań. Zasady i uwarunkowania metod zapisu i dźwięku. Metody produkcji i montażu nagrań. Praktyka studyjna. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: orientowania się we współczesnych technikach nagrań; wykorzystywania różnych technik zapisu dźwięku do kreowania nagrań muzycznych. |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW PODSTAWOWYCH | |
Big-band/chór – 30 h Doskonalenie warsztatu wykonawczego i pracy zespołowej w dużych grupach instrumentalnych. Doskonalenie warsztatu wykonawczego zespołu chóralnego. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: gry w dużym zespole instrumentalnym; prowadzenia dużego zespołu instrumentalnego; śpiewania w zespole chóralnym; śpiewania zespołowego; przygotowywania programu koncertowego lub nagraniowego; realizacji wykonawczej utworów skomponowanych i zaaranżowanych przez studentów. Literatura i historia jazzu – 30 h Ewolucja muzyki jazzowej. Cechy stylistyczne współczesnej muzyki jazzowej. Nagrania i wydawnictwa nutowe charakterystyczne dla XX wieku. Sylwetki muzyków współczesnych – biografie, twórczość. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: orientowania się w historii jazzu i jego faz rozwojowych; definiowania stylistyki muzyki jazzowej XX wieku; orientowania się w biogramach i twórczości współczesnych kompozytorów muzyki jazzowej i działalności zespołów. |
Analiza improwizacji jazzowej – 30 h Analiza warsztatu kompozytorskiego i wykonawczego w aspekcie gatunków i form. Analiza pod kątem systemów dźwiękowych, skal i techniki improwizacji. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozpoznawania stylistyki oraz środków warsztatowych utworów jazzowych. Metodologia badań – 30 h Elementy warsztatu badawczego. Literatura przedmiotu. Badania źródłowe i analiza źródeł. Proces badawczy i wnioskowanie. Założenia metodologiczne. Bibliografia. Język i styl. Struktura pracy naukowej. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozpoznawania i formułowania problemów badawczych; wyciągania wniosków; przygotowywania pisemnej pracy naukowej. Historia kultury – 30 h Kategorie estetyczne ujęte w aspekcie diachronicznym. Kategorie – piękno, oryginalność, naśladowanie. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: identyfikowania zjawisk artystycznych oraz zjawisk z zakresu kultury w aspekcie języka, stylu i epoki. |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW KIERUNKOWYCH – 180 h |
|
Kompozycja i aranżacja Warsztat kompozytorski i aranżerski. Operowanie elementami dzieła muzycznego w pracy kompozytorskiej. Zasady aranżacji na różne składy instrumentalne i instrumentalno-wokalne. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: komponowania i aranżowania utworów muzycznych w relacji do założeń stylistycznych i formalnych; aranżowania utworów na różne składy instrumentalne i wokalno-instrumentalne. Harmonia „pop music” Podstawowe pojęcia harmonii pop. Zagadnienia teoretyczne harmonii pop. Charakterystyka stylów i gatunków. Analiza muzyki filmowej na przykładzie literatury amerykańskiej. Środki ekspresji. Systematyka akordów. Organizacja przebiegu muzycznego. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: komponowania i aranżowania utworów muzycznych w konwencji „pop music” – w tym muzyki musicalowej oraz filmowej. Instrument główny Technika gry instrumentalnej. Warsztat instrumentalisty – biegłość, jakość dźwięku, wirtuozostwo. Rozwój osobowości muzycznej w oparciu o wzorce wybitnych instrumentalistów i twórców muzyki instrumentalnej. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką instrumentalną w interpretacji dzieł muzycznych; interpretowania utworów literatury przeznaczonej na instrument oraz własnych kompozycji. Śpiew Głos i warsztat wokalny w kontekście praw fizjologii, anatomii i higieny. Oddychanie, emisja i artykulacja w śpiewie. Zjawisko rezonansu. Repertuar wokalny. Technika wokalna w zastosowaniu do określonych gatunków i stylów. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: posługiwania się techniką wokalną w interpretacji utworów – z uwzględnieniem ich cech stylistycznych właściwych dla danego gatunku. |
Reżyseria nagrań Tworzenie obrazu dźwiękowego w aspekcie technicznym i estetycznym. Techniki nagrania i mikrofonizacji. Praca z partyturą. Formaty zapisu dźwięku. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: kreowania nagrania muzycznego jako samodzielnego dzieła artystycznego; dobrania środków realizacyjnych do założeń estetycznych; Zespoły instrumentalne Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup instrumentalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy instrumentalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy instrumentalistów w opracowywaniu i wykonywaniu zróżnicowanych stylistycznie utworów przeznaczonych na małe zespoły instrumentalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi instrumentalistami; interpretowania utworów instrumentalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi. Zespoły wokalne Warsztat wykonawczy w kontekście małych grup wokalnych. Praca nad repertuarem przeznaczonym na małe składy wokalne. Praktyczna realizacja kompozycji i aranżacji studenckich. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: współpracy w opracowywaniu i wykonywaniu stylistycznie zróżnicowanych utworów przeznaczonych na małe składy wokalne; interpretowania muzyki we współpracy z innymi wokalistami i instrumentalistami; interpretowania utworów wokalnych zgodnie z założeniami stylistycznymi. Realizacja form radiowych Formy audycji radiowych. Dobór ilustracji dźwiękowej. Współpraca z osobami biorącymi udział w audycjach. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: realizowania audycji radiowych z wykorzystaniem środków właściwych dla danej formy. |