TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW PODSTAWOWYCH
Chemia i biochemia – 165 hPierwiastki główne i śladowe. Podaż, wchłanianie i transport w ustroju. Właściwości i reaktywność jonów biologicznie i ekologicznie ważnych. Elektrolity. Układy buforowe. Reakcje chemiczne w układach biologicznych. Budowa chemiczna materiałów i preparatów stosowanych w stomatologii. Reakcje zachodzące w procesie wiązania materiałów stomatologicznych. Biochemiczne podstawy integralności organizmu ludzkiego. Budowa i funkcja ważniejszych związków chemicznych występujących w organizmie ludzkim. Białka - struktura, właściwości, funkcje. Kwasy nukleinowe, struktura cząsteczek DNA, replikacje DNA jądrowego. Transkrypcje. Enzymy - struktura, energetyka reakcji enzematycznych, aktywność enzymów. Metabolizm węglowodanów, lipidów, aminokwasów. Przemiana wapnia. Hormony. Płyny ustrojowe z uwzględnieniem śliny.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
opisu i interpretacji struktury chemicznej, reakcji i procesów biochemicznych zachodzących w organizmach żywych, opisu budowy chemicznej i mechanizmów wiązania materiałów stomatologicznych, odniesienia zjawisk chemicznych do procesów zachodzących jamie ustnej, opisu budowy i funkcji związków chemicznych: białek, kwasów nukleinowych, tłuszczów i węglowodanów, występujących w organizmie ludzkim, określenia reakcji biochemicznych warunkujących funkcje życiowe; analizowania procesów metabolicznych i enzymatycznych zachodzących w ustroju.
Biofizyka – 60 h
Materia w stanie stałym. Podstawy materiałoznawstwa stomatologicznego. Statyka i biomechanika, mechanika narządu żucia. Temperatura a wypełnienia stomatologiczne. Ogniwa galwaniczne w jamie ustnej, jonoforeza. Metody obrazowania komórek i tkanek, rentgenodiagnostyka. Ultradźwięki w stomatologii. Rezonans magnetyczny. Promieniowanie jonizujące w stomatologii. Dozymetria. Radiobiologia. Wykorzystanie źródeł światła w stomatologii. Fotometria. Światłowody. Zastosowanie laserów w stomatologii. Zagrożenia w stomatologii i zachowania obronne.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
opisu i interpretacji zjawisk fizycznych, występujących w narządzie żucia; wykorzystania procesów fizycznych w stomatologii; wskazania ewentualnych zagrożeń lekarza dentysty i personelu pomocniczego, wynikających z wykonywanej przez nich pracy i zapobieganie im.
Biologia – 60 h
Podstawowe pojęcia z ekologii. Wiadomości o organizmie i środowisku. Współzależność między organizmami w ekosystemie. Interakcje w układzie pasożyt - żywiciel. Podstawowe zasady genetyki człowieka. Kliniczne zastosowanie genetyki
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
wykorzystania pojęć ekologicznych w kontekście człowiek – środowisko życia, zastosowania klinicznego zasad genetyki.
Anatomia człowieka – 135 h
Podstawowe pojęcia orientacyjne w opisie budowy ciała ludzkiego. Zasady tworzenia polskich i łacińskich terminów anatomicznych. Układy narządów: bierny i czynny układ ruchu, układ krążenia (krwionośny i chłonny), oddechowy, pokarmowy, moczowo-płciowy, zmysłów. Podstawy neuroanatomii. Szczegółowa anatomia opisowa i topograficzna głowy i szyi. Tętnice: szczękowa i twarzowa, przebieg, obszary unaczynienia, miejsca wyczuwania tętna. Zespolenia żylne zewnątrz- i wewnątrz-czaszkowe, znaczenie kliniczne. Unaczynienie i unerwienie zębów, anatomia znieczuleń przewodowych. Odpływ chłonki z głowy, węzły regionalne. Anatomia rentgenowska głowy ze szczególnym uwzględnieniem szczęki i żuchwy.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
opisu budowy poszczególnych układów i narządów organizmu ludzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem anatomii głowy i szyi, posługiwania się polską i łacińską terminologią anatomiczną.
Histologia z cytologią i embriologią – 90 h
Budowa ultrastrukturalna i podstawowe funkcje komórki eukariotycznej. Cykl komórkowy i proliferacje komórek. Budowa mikroskopowa tkanek i narządów ciała ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem histofizjologii zęba i jamy ustnej. Rozwój zarodka, zróżnicowanie blastocytów, pochodzenie tkanki oraz rozwój głowy i szyi, a w szczególności tkanek jamy ustnej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
opisu i oceny budowy ultrastrukturalnej komórek, budowy mikroskopowej tkanek i narządów, opisu procesów pochodzenia i rozwoju tkanek narządu żucia.
Fizjologia człowieka – 90 h
Podstawowe wiadomości z zakresu funkcji życiowych człowieka. Neurohormonalna regulacja procesów fizjologicznych. Funkcje wydzielnicze ze szczególnym naciskiem na krew i ślinę. Transport tlenu i dwutlenku węgla w organizmie. Równowaga kwasowo-zasadowa. Żywienie i metabolizm. Znajomość wartości liczbowych podstawowych zmiennych fizjologicznych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
wyjaśnienia procesów fizjologicznych /i mechanizmów regulujących te procesy/ zachodzących w organizmie człowieka, oraz interpretacja wartości liczbowych podstawowych zmiennych fizjologicznych.
Mikrobiologia z immunologią – 45 h
Klasyfikacje bakterii. Budowa i biologia komórki bakteryjnej. Mechanizmy chorobotwórcze bakterii i grzybów. Odporność na leki. Klasyfikacja i budowa wirusów. Chorobotwórczość wirusów. Szczepionki. Antygeny i przeciwciała. Układ odpornościowy. Komórki T - ich podklasy i aktywacja, interakcje komórkowe.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
klasyfikacji bakterii, wirusów i grzybów z uwzględnieniem ich budowy i roli; określania chorobotwórczości; posługiwania się pojęciami dotyczących odporności organizmu.
Patomorfologia – 60 h
Zapalenie i procesy naprawcze. Zakrzepy, zatory, odma, wstrząs. Nowotwory. Patologie układu naczyniowego. Wady rozwojowe, w tym w obrębie twarzoczaszki. Patologie układu krwionośnego, pokarmowego, oddechowego, układu dokrewnego, krwi, awitaminozy, patologia układu kostnego, układu moczowego, mózgu i centralnego układu nerwowego łącznie z urazami, wylewami i guzami. Szczegółowo procesy patologiczne toczące się w obrębie części twarzowej czaszki, w szczególności narządu żucia.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia procesów patologicznych występujących w poszczególnych układach organizmu, ze szczególnym uwzględnieniem patologii w obrębie twarzoczaszki.
Patofizjologia – 60 h
Patologia ogólna. Pojęcie zdrowia i choroby. Mechanizmy kontrolujące utrzymanie homeostazy w zdrowiu i chorobie. Działanie podstawowych mechanizmów obronnych. Patogeneza ostrych załamań regulacji ustrojowych. Patomechanizm podstawowych chorób układu krążenia, oddechowego, krwiotwórczego, moczowego. Patofizjologia wątroby. Podstawowe problemy w zakresie chorób nowotworowych z uwzględnieniem jamy ustnej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
odniesienia mechanizmów warunkujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu i jego systemów obronnych, do patomechanizmów powstawania podstawowych schorzeń układowych i procesów nowotworowych.
Farmakologia – 90 h
Mechanizmy działania leków. Kinetyka i biotransformacja w zakresie poszczególnych grup leków. Dawkowanie, wskazania i przeciwwskazania stosowania leków. Zasady zapisywania leków. Zapobieganie i zwalczanie bólu występującego w czasie i po zabiegach stomatologicznych
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
dawkowania i zapisywania leków wg. wskazań; praktycznego zastosowania zasad kinetyki i biotransformacji poszczególnych grup leków; zapobiegania i farmakologicznego zwalczania bólu występującego podczas zabiegów stomatologicznych.
Stomatologia społeczna – 90 h
Podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby. Podstawowe pojęcia epidemiologiczne. Zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, nauki i pracy. Problemy zdrowotne mieszkańców poszczególnych regionów Polski oraz w wybranych krajach na świecie. Grupy ludności wysokiego ryzyka. Choroby społeczne. Analiza występowania wybranych chorób. Organizacja systemu ochrony zdrowia. Programowe działania na rzecz zdrowia w wymiarze regionalnym, ponadregionalnym i międzynarodowym:
higiena - związki między czynnikami środowiska zewnętrznego a zdrowiem i chorobą. Zdrowie społeczne. Higiena pracy, żywienia, komunalna, szkolna. Zapobieganie i przyczyny zakażeń w gabinetach stomatologicznych. Toksykologia środowiskowa. Oświata zdrowotna;
epidemiologia i medycyna środowiskowa - kryteria epidemiologicznej oceny stanu zdrowia populacji, z uwzględnieniem stanu zdrowotnego jamy ustnej. Epidemiologia wybranych chorób zakaźnych i sposoby zapobiegania. Gabinet stomatologiczny jako potencjalne ogniwo łańcucha epidemiologicznego. Promocja zdrowia realizowana przez lekarza dentystę. Środowisko a stan zdrowotny jamy ustnej;
zdrowie publiczne - kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego. Podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby. Podstawowe pojęcia epidemiologiczne. Zagrożenia ekologiczne. Zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, nauki i pracy. Problemy zdrowotne mieszkańców poszczególnych regionów Polski oraz w wybranych krajach na świecie. Grupy ludności wysokiego ryzyka. Choroby społeczne (nikotynizm, alkoholizm, narkomania). Analiza występowania wybranych chorób. Profilaktyka, prewencja chorób - cele, zadania, formy. Organizacja systemu ochrony zdrowia. Programowe działania na rzecz zdrowia w wymiarze regionalnym, ponadregionalnym i międzynarodowym. Organizacja opieki stomatologicznej. Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania, ekonomiki i marketingu. Formy organizacyjne podmiotów świadczących usługi lecznicze. Zawieranie umów na udzielanie świadczeń zdrowotnych z publicznymi i niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej oraz lekarzami prywatnie praktykującymi.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny zagrożeń zdrowotnych występujących w środowisku zamieszkania, pracy i nauki; oceny związków między czynnikami środowiska zewnętrznego a zdrowiem i chorobą, z uwzględnieniem wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na stan narządu żucia; zawierania umów na udzielanie świadczeń na podstawie znajomości form organizacyjnych podmiotów świadczących usługi lecznicze; organizacji i prowadzenia gabinetu lekarskiego współpracy z organizacjami samorządowymi i świadczącymi usługi medyczne.
Radiologia ogólna – 15 h
Podstawy fizyczne i techniczne rentgenodiagnostyki. Oddziaływanie promieniowania jonizującego. Obsługa sprzętu. Kontrola jakości zdjęć radiologicznych. Diagnostyka narządów klatki piersiowej, jamy brzusznej i układu kostnego. Regulacje prawne dotyczące stosowania promieniowania jonizującego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
wykorzystania podstawowych technik rentgenowskich do diagnostyki chorób narządów wewnętrznych i układu kostnego.
Chirurgia ogólna z onkologią – 75 h
Chirurgiczne badanie chorego - badanie podmiotowe i przedmiotowe, dokumentacja. Badania diagnostyczne w chirurgii. Wstrząs i ostra niewydolność krążenia - patogeneza i leczenie. Aseptyka i antyseptyka w chirurgii. Rodzaje ran - proces gojenia. Terapia. Ostre choroby jamy brzusznej. Zakażenie w chirurgii. Urazy i postępowanie lecznicze. Współczesne poglądy na etiologie nowotworów. Metody diagnostyczne i terapeutyczne w onkologii. Objawy ogólne i miejscowe specyficzne dla nowotworów złośliwych. Zasady operacji transplantologicznych. Znaczenie badań przesiewowych i wczesnej diagnostyki w walce z rakiem.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
przeprowadzenia chirurgicznego badania podmiotowego i przedmiotowego; rozpoznawania najczęściej występujących ostrych stanów chirurgicznych; postępowania aseptycznego i antyseptycznego; zaopatrywania ran; prowadzenia badań przesiewowych obowiązujących w profilaktyce i wczesnym leczeniu chorób nowotworowych.
Choroby wewnętrzne – 135 h
Zbieranie wywiadu i podstawy badania internistycznego. Prowadzenie historii choroby. Etiopatogeneza i symptomatologia chorób układu: oddechowego, krążenia, krwiotwórczego, moczowego, pokarmowego, ruchu oraz gruczołów dokrewnych ze szczególnym uwzględnieniem jednostek chorobowych, których objawy występują w jamie ustnej. Promowanie zdrowego stylu życia i znajomość chorób związanych z nałogiem palenia. Interpretacja wyników badań laboratoryjnych. Dawkowanie leków i wystawianie recept. Umiejętność powiązania istoty chorób wewnętrznych z ich symptomami występującymi w jamie ustnej mającymi wpływ na pracę lekarza stomatologa.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
zebrania wywiadu i przeprowadzenie badania ogólnolekarskiego; diagnozowania i leczenia podstawowych chorób wewnętrznych wynikająca ze znajomości ich symptomatologii; interpretacji wyników badań laboratoryjnych; powiązania chorób wewnętrznych z ich objawami występującymi w jamie ustnej.
Pediatria – 60 h
Rozwój fizyczny i psychiczny dziecka. Wpływ odżywiania na rozwój i stan zdrowia dziecka. Przemiana wapniowo-fosforanowa u dzieci i jej zaburzenia. Choroba odogniskowa. Diagnostyka różnicowa chorób wieku rozwojowego przebiegających z powiększeniem węzłów chłonnych okolicy szyi, w tym podżuchwowej. Choroby zakaźne wieku dziecięcego ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmiany w obrębie jamy ustnej. Uodpornienie sztuczne przeciw chorobom zakaźnym u dzieci i młodzieży. Jednostki chorobowe warunkujące postępowanie stomatologiczne.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny prawidłowego psychofizycznego rozwoju dziecka; diagnozowania chorób wieku dziecięcego z uwzględnieniem zaburzeń gospodarki wapniowo – fosforowej i jej wpływu na rozwój narządu żucia; diagnozowania chorób infekcyjnych przebiegających ze zmianami w jamie ustnej; zastosowania kalendarza szczepień
Choroby zakaźne – 30 h
Zasady rozpoznania chorób zakaźnych, badanie przedmiotowe, badanie biochemiczne, bakteriologiczne, serologiczne. Surowice, szczepionki w chorobach zakaźnych. Choroba posurowicza. Choroby wirusowe i bakteryjne w aspekcie stomatologicznym. Zatrucie pokarmowe - epidemiologia i postacie kliniczne. Wirusowe zapalenia wątroby. Zakażenie HIV i zespół nabytego upośledzenia odporności (AIDS). Lymfadenopatie w chorobach zakaźnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
przeprowadzenia badania podmiotowego, oceny wyników wybranych badań biochemicznych, bakteriologicznych i serologicznych, rozpoznania chorób zakaźnych – wirusowych i bakteryjnych ważnych dla stomatologa.
Otorynolaryngologia – 45 h
Etiologia, patomechanizm, patomorfologia, objawy kliniczne, rozpoznanie, leczenie, rokowanie i powikłania jednostek chorobowych, z którymi w praktyce klinicznej ze względu na sąsiedztwo narządowe spotyka się lekarz stomatolog. Onkologia nosa, zatok nosa i krtani.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
przeprowadzenia wywiadu i badania laryngologicznego; rozpoznanie chorób jamy nosowo – gardłowej, z uwzględnieniem ich patomechanizmu i patomorfologii; wstępnego zdiagnozowania zmian nowotworowych w obrębie nosa, gardła i krtani.
Dermatologia z wenerologią – 30 h
Podstawowe pojęcia dermatologiczne. Etiopatogeneza, diagnostyka i leczenie: chorób infekcyjnych skóry (bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych), chorób alergicznych, chorób przenoszonych drogą płciową. Stany przednowotworowe i nowotwory skóry. Dermatozy i kolagenozy przebiegające ze zmianami w obrębie błony śluzowej jamy ustnej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny zmian patologicznych występujących na skórze i błonach śluzowych; opisu wykwitów skórnych związanych z infekcjami bakteryjnymi, wirusowymi, grzybiczymi, oraz czynnikiem alergicznym; oceny zmian na błonie śluzowej jamy ustnej występujących w dermatozach i kolagenozach.
Neurologia – 15 h
Badanie neurologiczne i jego interpretacja. Choroby naczyniowe mózgu. Urazy mózgu. Zaburzenia świadomości. Zespoły otępienne. Neurologiczne skutki przewlekle zażywanych leków, uzależnienia. Bóle głowy i twarzy. Choroby neurologiczne dorosłych i dzieci stwarzające problemy w praktyce stomatologicznej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
przeprowadzenia podstawowego badania neurologicznego oraz interpretacji objawów i wyników badań, diagnozowanie chorób stwarzających problemy w praktyce stomatologicznej.
Okulistyka – 15 h
Metody badania okulistycznego i diagnostyka chorób oczu. Urazy oka - udzielanie pierwszej pomocy. Wybrane jednostki chorobowe układu optycznego, ochronnego oka oraz przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej. Rola zakażeń odogniskowych chorób narządu wzroku.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
udzielania pierwszej pomocy po urazach oka; oceny wpływu zakażenia ogniskowego na narząd wzroku.
Psychologia kliniczna – 30 h
Osobowość - struktura, mechanizmy i rozwój. Zachowanie człowieka w sytuacjach społecznych. Pomoc psychologiczna w chorobie. Stres a zdrowie. Zależności psychosomatyczne. Teorie, modele i koncepcje komunikacji międzyludzkiej. Style komunikowania. Bariery komunikowania. Przekazywanie i przyjmowanie informacji. Psychologiczne mechanizmy kształcenia zachowań zdrowotnych. Psychologia w pedodoncji. Podstawy psychiatrii.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny wpływu stresu na stan zdrowia; komunikacji międzyludzkiej; kształcenia zachowań prozdrowotnych.
Anestezjologia i reanimacja – 30 h
Przyczyny i mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania. Zasady prowadzenia reanimacji. Postępowanie po skutecznej reanimacji. Stany zagrożenia życia - ocena stopnia zagrożenia, postępowanie. Znieczulenie ogólne w zabiegach stomatologicznych (przygotowanie chorego, premedykacja, sprzęt anestetyczny, metody znieczulenia ogólnego, farmakologia podstawowych środków znieczulenia ogólnego, monitorowanie funkcji życiowych). Znieczulenie przewodowe w praktyce medycznej (rodzaje, metody, środki). Metody znieczulenia i analgezji w stomatologii.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny stanu zagrożenia życia, prowadzenia akcji reanimacyjnej, przygotowania chorego do zabiegów w znieczuleniu ogólnym, wykonania znieczuleń w stomatologii.
Pierwsza pomoc medyczna – 30 h
Podstawy resuscytacji oddechowo-krążeniowej. Postępowanie z chorym nieprzytomnym. Rozpoznanie i udzielenie pierwszej pomocy w nagłych przypadkach. Postępowanie z chorymi poszkodowanymi w nagłych przypadkach urazowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozpoznania stanów nagłych, zagrażających życiu, udzielenia pierwszej pomocy przedlekarskiej i lekarskiej.
Medycyna katastrof i medycyna ratunkowa – 60 h
Organizacja zabezpieczenia medycznego w katastrofach i awariach. Fazy akcji ratunkowych i zakres udzielania pomocy poszkodowanym. Postępowanie w przypadkach mnogich obrażeń ciała (opatrywanie ran, desmurgia, unieruchomienia). Zagrożenia epidemiologiczne w miejscu katastrofy. Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych w oparciu o dokumenty międzynarodowego prawa humanitarnego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny stopnia zagrożenia; organizacji zabezpieczenia medycznego w sytuacji katastrof, udzielania pomocy poszkodowanym z zastosowaniem unieruchomień, zaopatrywania ran i desmurgii
Fizjologia ciąży – 15 h
Cykl miesiączkowy. Uwarunkowania hormonalne kobiety w poszczególnych okresach życia. Diagnostyka ciąży i jej monitorowanie. Łożysko i jego rola. Poród i połóg. Podstawowe zagadnienia dotyczące EPH - gestozy, konfliktu serologicznego i hypotrofii płodu. Wpływ odżywiania kobiet w ciąży na rozwój płodu.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
wyjaśnienia cyklu miesięcznego, diagnozowanie ciąży bez powikłań oraz zagrożeń w konflikcie serologicznym i gestozach, działania prozdrowotnego w zakresie odżywiania kobiety w ciąży.
Fizjoterapia ogólna – 15 h
Metody stosowane w rehabilitacji medycznej, zasady i metody fizykoterapii, możliwości i cele rehabilitacji, organizacja i zasady pracy zespołów rehabilitacyjnych, organizacja rehabilitacji medycznej w Polsce. Umiejętność diagnozowania, planowania i oceny procesu rehabilitacji. Pojęcia niepełnosprawności, inwalidztwa, rodzaje rehabilitacji leczniczej oraz metody prewencji. Zastosowania metod rehabilitacji w stomatologii, wpływ fizykoterapii i kinezyterapii na organizm. Określenie rodzaju i stopnia niepełnosprawności, celów rehabilitacji, zaplanowania rehabilitacji oraz oceny jej skuteczności.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny i kwalifikacji rodzaju i stopnia niepełnosprawności, diagnozowania, planowania i oceny procesu rehabilitacji z uwzględnieniem metod rehabilitacji stosowanych w stomatologii.
Medycyna sądowa – 15 h
Definicje i rodzaje śmierci, zmiany pośmiertne. Badania pośmiertne zwłok ludzkich. Identyfikacja zwłok. Serologia i genetyka (techniki DNA) sądowo-lekarska. Toksykologia sądowo-lekarska.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny zmian pośmiertnych; postępowania ze zwłokami; identyfikacji zwłok na podstawie badania stomatologicznego.
Podstawy zdrowia publicznego – 60 h
Podstawy prawne działania gabinetu dentystycznego. Odpowiedzialność karna, cywilna i zawodowa lekarza. Podstawy odpowiedzialności karnej. Prawa pacjenta. Podstawowe pojęcia etyki ogólnej i lekarskiej. Etyka lekarska w ujęciu historycznym. Kodeks etyki lekarskiej i inne dokumenty prawne uwzględniające zagadnienia etyki zawodowej lekarza w Polsce i na świecie. Wzór osobowy lekarza. Współczesne problemy deontologii lekarskiej. Szczegółowe zagadnienia deontologiczne. Rodzaje i zastosowanie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia. Informacja w ochronie zdrowia i stomatologii. Dokumentacja medyczna. Ochrona danych osobowych. Postępy w zarządzaniu informacjami w ochronie zdrowia.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
stosowania prawa w praktyce, powiązania wiedzy etycznej z decyzjami medycznymi, rozwiązywania moralnych problemów związanych z zawodem lekarza, zastosowania programów komputerowych w praktyce lekarza dentysty.