KierunkiStudiów.pl

Menu

Kierunek studiów

leśnictwo - treści programowe przedmiotów


TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW PODSTAWOWYCH
Matematyka i statystyka matematyczna – 45 h
Funkcje jednej zmiennej. Badanie przebiegu funkcji. Układy równań liniowych. Funkcja dwu zmiennych. Materiał statystyczny. Miary statystyczne. Rachunek prawdopodobieństwa. Estymacja oraz testowanie hipotez statystycznych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
posługiwania się metodami matematycznymi w naukach leśnych; opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie; formułowania modeli matematycznych i ich stosowania.

Fizyka – 30 h
Elementy mechaniki klasycznej. Maszyny proste. Elementy termodynamiki fenomenologicznej. Elementy hydromechaniki. Grawitacja. Stany skupienia materii. Elementy akustyki. Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Elektryczność. Fale elektromagnetyczne. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Promieniowanie słoneczne.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
pomiaru lub określania podstawowych wielkości fizycznych; rozpoznawania i rozumienia zjawisk i procesów fizycznych w przyrodzie; postępowania zgodnie z prawami przyrody w leśnictwie.

Chemia – 30 h
Układ okresowy a właściwości pierwiastków. Wiązania chemiczne. Rodzaje reakcji chemicznych. Roztwory. Elementy chemii nieorganicznej i organicznej. Elementy termodynamiki i kinetyki chemicznej. Procesy sorpcji. Układy koloidalne. Elementy analizy jakościowej i ilościowej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia i opisu procesów chemicznych zachodzących w przyrodzie.

Fizjologia roślin drzewiastych – 30 h
Fizykochemiczne podstawy procesów życiowych. Procesy anaboliczne i kataboliczne. Gospodarka wodna drzew. Odżywianie mineralne roślin. Transport substancji w roślinach.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia procesów fizjologicznych zachodzących w środowisku leśnym.

Botanika i zoologia leśna – 45 h
Budowa roślin. Elementy anatomii, morfologii i morfogenezy roślin. Systematyka roślin. Kręgowce – anatomia, morfologia, systematyka, biologia i ekologia. Znaczenie biocenotyczne i gospodarcze roślin.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia procesów biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji; rozpoznawania, identyfikowania oraz klasyfikacji biologicznej podstawowych gatunków flory i fauny leśnej.

Ekologia – 30 h
Zasady funkcjonowania przyrody. Stany przyrody. Zjawiska i procesy ekologiczne. Zależności między składowymi układów ekologicznych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia procesów ekologicznych i ewolucyjnych warunkujących różnorodność biologiczną.


TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW KIERUNKOWYCH – 660 h
Siedliskoznawstwo leśne
Czynniki pogodotwórcze. Wpływ lasu na klimat jego wnętrza i otoczenia. Regionalizacja klimatyczna Polski i świata. Powstawanie i właściwości morfologiczne, fizyczne, chemiczne i biologiczne gleb. Systematyka gleb. Kartografia gleb leśnych. Hydrologiczne aspekty regulacji stosunków wodnych w środowisku leśnym. Zespoły leśne Polski. Taksonomia i regionalizacja warunków siedliskowych. Mapy i elaboraty siedliskowe.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
opisu i interpretacji zjawisk i procesów klimatologicznych, meteorologicznych, hydrologicznych oraz glebowych występujących w przyrodzie; wyznaczania podstawowych charakterystyk meteorologicznych, hydrologicznych, glebowych i fitosocjologicznych; identyfikowania siedlisk lasu.

Hodowla lasu
Genetyka i hodowla selekcyjna drzew. Produkcja materiału sadzeniowego. Baza nasienna – pochodzenie i ekotypy drzew. Warunki środowiska a wzrost i rozwój drzew i krzewów leśnych. Czynniki siedliska, diagnoza siedliskowa, regionalizacja przyrodniczo-leśna. Wymagania klimatyczne gatunków drzewiastych. Rębnie, odnowienia, pielęgnowanie, zagospodarowanie gruntów porolnych, zalesienie, zadrzewienie.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
produkcji materiału sadzeniowego; planowania, wykonywania i kontrolowania prac hodowlanych w kolejnych fazach rozwojowych drzewostanu; realizacji określonych form rębni.

Ochrona ekosystemów leśnych

Morfologia, anatomia i fizjologia owadów. Rozwój i rozmnażanie owadów. Biologia, znaczenie gospodarcze i zwalczanie szkodników leśnych. Objawy, przebieg i kwestie chorób drzew leśnych. Rola i znaczenie mikroorganizmów i grzybów w ekosystemach leśnych. Źródła zagrożeń funkcjonowania drzewostanów. Ochrona przeciwpożarowa lasów. Ochrona gatunkowa roślin, grzybów i zwierząt. Ochrona obszarowa. Pomniki przyrody. Środowisko życia zwierząt leśnych. Organizacja polowań i użytkowanie zwierzyny – ustawodawstwo łowieckie, szkody łowieckie.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia procesów, zjawisk i interakcji występujących w środowisku przyrodniczym; analizy oraz oceny zasobów i możliwości regeneracyjnych przyrody oraz zagrożeń powodowanych działalnością człowieka.

Urządzanie ekosystemów leśnych
Cechy drzew i drzewostanów. Wzrost i przyrost drzew i drzewostanów. Metody inwentaryzacji i waloryzacji lasu. Przestrzenny i gospodarczy podział lasu. Modele gospodarstw leśnych. Metody regulacji lasu. Plan urządzania lasu.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
posługiwania się metodami pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji o stanie i zmianach w ekosystemach leśnych i w planowaniu leśno-urządzeniowym.

Technika i inżynieria leśna
Budowa maszyn i urządzeń leśnych – ich przeznaczenie, oraz walory użytkowe i eksploatacyjne. Infrastruktura techniczna w lasach. Komunikacje leśne. Budownictwo leśne i wodne. Planowanie i projektowanie sieci szlaków zrywkowych oraz składnic drewna. Organizacja prac transportowych. Transport a środowisko leśne.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia zasad eksploatacji maszyn leśnych; projektowania leśnej infrastruktury inżynieryjnej; planowania i projektowania prac transportowych w gospodarstwie leśnym.

Użytkowanie zasobów leśnych
Budowa i rozpoznawanie drewna. Wady drewna. Jakość techniczna drewna. Surowce niedrzewne. Organizacja i projektowanie procesów technologicznych pozyskiwania surowców leśnych. Podstawy prawne ochrony i bezpieczeństwa pracy. Zagrożenia zawodowe i parazawodowe.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
oceny jakości surowców leśnych; projektowania procesów pozyskiwania drewna; rozumienia zagrożeń i zapobiegania zagrożeniom w pracach leśnych.

Geomatyka w leśnictwie
Metody pomiarów geodezyjnych. Systemy pozycjonowania globalnego. Kartografia leśna. Zdjęcia fotogrametryczne i obrazy satelitarne – ich wykorzystanie. Interpretacja oraz numeryczne opracowanie zdjęć i obrazów. System informacji przestrzennej. Leśna mapa numeryczna. Numeryczny model terenu. Analizy przestrzenne.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia specyfiki pozyskiwania danych przestrzennych o lasach; przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych o lasach.

Zarządzanie w leśnictwie
Czynniki produkcji leśnej. Znaczenie lasów i gospodarki leśnej w gospodarce narodowej oraz regionalnej. Wartość lasu. Marketing produktów leśnych.  Organizacja i zarządzanie gospodarstwem leśnym. System finansowy Lasów Państwowych. System Informatyczny Lasów Państwowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia czynników warunkujących produkcję leśną; rozumienia systemu finansowego i informatycznego Lasów Państwowych.


TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW PODSTAWOWYCH
Doświadczalnictwo leśne – 30 h
Treści kształcenia: Metody doświadczalne w leśnictwie. Podstawy metody reprezentacyjnej. Planowanie eksperymentów. Analiza wariancji, regresja, korelacja.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
planowania i wykonywania eksperymentów badawczych.


TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW KIERUNKOWYCH – 210 h
Siedliskoznawstwo leśne
Rola klimatu, skał, gleb, roślin i ich zespołów w diagnozowaniu siedlisk.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia współdziałania klimatu, gleby i zespołów roślinnych w kształtowaniu ekosystemów.

Hodowla lasu
Planowanie hodowlane. Plantacje drzew. Rekultywacja nieużytków.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
określania strategii planowania hodowlanego.

Ochrona ekosystemów leśnych
Metody prognozowania, ograniczania i eliminacji szkód w lasach. Analiza przyczyn, mechanizmów i skutków zmian zachodzących w przyrodzie. Przyrodnicze konwencje szkód w lasach. Umowy międzynarodowe dotyczące ochrony ekosystemów leśnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia procesów, zjawisk oraz interakcji występujących w środowisku przyrodniczym.

Urządzanie ekosystemów leśnych
Deterministyczne i stochastyczne teorie modelowania rozwoju lasów i gospodarstw leśnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
waloryzowania, klasyfikowania oraz oceny potencjału funkcyjnego lasu.

Technika i inżynieria leśna

Mechanizacja leśnictwa w Polsce i na świecie. Planowanie i optymalizacja prac inżynieryjno-transportowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
doboru i optymalizacji środków technicznych do prac leśnych.

Użytkowanie zasobów leśnych
Ekonomiczny, ekologiczny i ergonomiczny model pozyskiwania drewna w Polsce i na świecie.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia zasad wielofunkcyjnej, proekologicznej gospodarki leśnej.

Geomatyka w leśnictwie
Integracja różnych źródeł danych przestrzennych o środowisku leśnym.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
analizy danych przestrzennych o środowisku leśnym.

Zarządzanie w leśnictwie

Ekonomiczne i socjalne aspekty modelu wielofunkcyjnej, zrównoważonej gospodarki leśnej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia wielofunkcyjnej, zrównoważonej gospodarki leśnej.

Katalog kierunków