Historia sztuki – 60 h
Etapy rozwoju sztuki, stylów i dzieł. Twórcy sztuki od czasów prehistorycznych po czasy współczesne w powiązaniu z faktami i doktrynami historycznymi. Sztuka nowoczesna. Elementy sztuki aktualnej. Konteksty kulturowe, religijne, społeczne i polityczne sztuki. Uwarunkowania pozaartystyczne sztuki. Teorie formy plastycznej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia historii sztuki w kontekście historycznym; odbioru i analizy dzieł sztuki jako tekstów kultury; analizy struktury i jakości formalnej dzieła sztuki.
Antroposfera i ikonosfera – 60 h
Antroposfera – elementy antropologii kulturowej, estetyki i socjologii kultury. Ikonosfera – elementy wiedzy o otoczeniu wizualnym człowieka oraz o sztukach wizualnych i audiowizualnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia zagadnień z obszaru antropologii kulturowej, estetyki i socjologii kultury; rozumienia zagadnień z obszaru ikonosfery, sztuki mediów i kultury medialnej; rozumienia zagadnień z obszaru komunikacji medialnej; krytycznego odbioru kultury współczesnej; wykorzystywania współczesnych metod przekazu audiowizualnego.
Percepcja wizualna i twórczość artystyczna – 60 h
Psychologia percepcji wizualnej i audiowizualnej. Twórczość a działania interaktywne. Psychologia reklamy. Postawy kreatywne w działaniach
artystyczno-edukacyjnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia roli psychologii w twórczości artystycznej; wykorzystywania wiedzy o mechanizmach percepcji przekazów wizualnych i audiowizualnych w działaniach artystyczno-edukacyjnych.
Upowszechnianie, animacja i promocja kultury wizualnej – 60 h
Rola animacji i promocji kultury wizualnej w mediach – oddziaływanie socjologiczne, edukacyjne i psychologiczne. Upowszechnianie sztuki współczesnej. Techniki prezentacji oraz dokumentacji sztuki współczesnej. Rynek sztuki. Informowanie o dziełach sztuki i zdarzeniach artystycznych. Współpraca z mass-mediami. Promocja i reklama w upowszechnianiu kultury. Polityka państwa i Unii Europejskiej w zakresie upowszechniania kultury – instytucje oraz struktury krajowe i unijne. Elementy prawa autorskiego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia i stosowania metod upowszechniania, animacji i promocji sztuk wizualnych i medialnych; rozumienia zasad funkcjonowania marketingu w sztuce i kulturze; rozumienia zasad funkcjonowania rynku sztuki; rozumienia roli mass-mediów w promowaniu kultury; korzystania z prawa autorskiego.