TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW PODSTAWOWYCH
Historia dramatu i teatru powszechnego – 150 hTeatr i dramat antyku. Teatr średniowieczny. Teatr i dramat elżbietański. Commedia dell’arte. Teatr hiszpański złotego wieku. Klasycyzm francuski. Teatr niemiecki przełomu XVIII i XIX wieku. Europejski teatr romantyczny. Dramaturgia francuska Drugiego Cesarstwa. Dramaturgia europejska przełomu XIX i XX wieku. Wielka Reforma Teatralna. Ewolucja gatunków oraz form dramatycznych i teatralnych. Prezentacja wielorakich zjawisk życia teatralnego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia podstawowych konwencji teatralnych i gatunków dramatycznych od starożytności po wiek XX; rozumienia dzieł i dokonań artystów należących do kanonu historii teatru i dramatu powszechnego; orientowania się w problematyce poszczególnych epok; umieszczania poszczególnych dzieł i nurtów artystycznych we właściwym kontekście historycznym i kulturowym.
Historia dramatu i teatru polskiego – 90 h
Staropolski dramat i teatr religijny. Życie teatralne XVI i XVII wieku. Teatry magnackie. Organizacja i rozwój zawodowego teatru publicznego. Gatunki dramatyczne oświecenia. Najważniejsze ośrodki teatralne XIX wieku: Warszawa, Lwów, Kraków. Życie teatralne XIX-wiecznej prowincji. Dramaturgia romantyczna. Dramaturgia krajowa drugiej połowy XIX wieku. Teatr i dramat Młodej Polski. Życie teatralne dwudziestolecia międzywojennego. Pionierzy współczesnego teatru. Główne zjawiska życia teatralnego PRL.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia najważniejszych faktów z historii teatru polskiego; analizy procesów historycznych i ich kontekstu; orientowania się w dokonaniach najwybitniejszych artystów; analizy tekstów dramatycznych należących do kanonu; łączenia zjawisk i nurtów teatru polskiego z procesami zachodzącymi w teatrze europejskim i światowym.
Teatr i dramat współczesny – 90 h
Najważniejsze zjawiska w zakresie dramatu i teatru ostatniego ćwierćwiecza. Aktualne wydarzenia teatralne na świecie i w Polsce. Twórczość wybitnych artystów współczesnego teatru. Najnowsze kierunki poszukiwań teatralnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
orientowania się w zachodzących od początku XX wieku przemianach w teatrze i dramacie światowym i polskim; oceniania znaczenia poszczególnych artystów i dzieł oraz specyfiki poszczególnych propozycji artystycznych; rozumienia związków teatru z przemianami w sztuce, kulturze i życiu społecznym; analizowania i interpretowania aktualnych wydarzeń i procesów zachodzących w życiu teatralnym.
Artystyczne teorie teatru – 30 h
Najważniejsze idee i doktryny teatralne – ich twórcy od starożytności po współczesność. Estetyka widowisk od starożytności po współczesność.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia światowych i polskich doktryn teatralnych; charakteryzowania specyfiki propozycji wybitnych artystów i teoretyków; analitycznej lektury tekstów programowych, manifestów i autokomentarzy oraz odnoszenia ich do prób realizacji artystycznej; orientowania się w różnorodności estetycznej gatunków teatralnych, dramatycznych i widowiskowych.
Filozofia – 30 h
Zarys historii myśli filozoficznej. Elementy etyki i estetyki. Najnowsze nurty filozoficzne – ich wpływ na kształtowanie współczesnej kultury. Tło filozoficzne wielkich epok teatralnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia najważniejszych doktryn filozoficznych; umieszczania zjawisk teatralnych i dzieł dramatycznych w specyficznym dla nich kontekście filozoficznym.
Historia – 30 h
Kontekst historyczny kolejnych epok teatralnych ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których rozwój teatru, jego znaczenie i funkcje pozostawały w ścisłym związku ze stosunkami politycznymi i społecznymi.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia procesów historycznych; umieszczania i interpretowania wydarzeń z dziejów teatru i dramatu w kontekście historycznym.
Historia literatury – 90 h
Elementy analizy historyczno-literackiej na świecie i w Polsce – okresy i prądy literackie, formy życia literackiego, gatunki i twórczość pisarzy.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
orientowania się w dorobku literatury światowej i polskiej; rozumienia dzieł zaliczanych do kanonu literatury dawnej i współczesnej; interpretowania dzieł teatralnych i dramatycznych oraz ich związków z epokami i prądami literackimi.
Historia sztuk – 30 h
Wybrane zagadnienia z dziejów sztuk plastycznych oraz historii muzyki i sztuk audiowizualnych w kontekście historycznym. Relacje między tymi sztukami a teatrem.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia najważniejszych zagadnień z zakresu sztuk plastycznych, muzyki i sztuk audiowizualnych; analizowania środków wyrazu wykorzystanych w dziele teatralnym oraz zmian, jakim podlegają one w teatrze.