Wiedza o tańcu – 75 h
Formy, gatunki i style tańca. Szkoły tańca i systematyka technik tanecznych. Tradycja tańca i baletu w Polsce. Taniec w kontekście społeczno kulturowym oraz w ujęciu socjologicznym i antropologicznym. Problemy etyczne w sztuce tańca. Komunikacja poprzez ciało i ruch w powiązaniu z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Arcydzieła światowego repertuaru choreograficznego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozumienia historii tańca w kontekście kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem tańca i baletu w Polsce.
Teoria tańca, anatomia i biomechanika człowieka – 60 h
Percepcja i analiza składników ruchu. Wyróżniki tworzywa tanecznego. Podstawy anatomii narządów ruchu i fizjologii człowieka. Biomechaniczna analiza technik ruchu i kinestetycznego odczuwania tańca.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
posługiwania się podstawową wiedzą i podstawowymi metodami służącymi analizie ruchu, tańca i dzieła choreograficznego; orientowania się w podstawach anatomii i biomechaniki człowieka; stosowania nabytej wiedzy w technikach ruchu i ćwiczeniach korygujących oraz kształtujących obraz ciała i ruchu.
Wiedza o sztuce, muzyce, teatrze i literaturze – 75 h
Historia kultury i sztuk plastycznych. Historia muzyki. Gatunki, formy, techniki, style i szkoły – na przykładzie arcydzieł literatury muzycznej. Historia teatru i dramatu w kontekście widowiska tanecznego. Literackie konotacje w przestrzeni sztuki tańca.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
rozpoznawania epok i stylów w sztuce; orientowania się w literaturze muzycznej; rozróżniania zjawisk kulturowych, teatralnych i literackich oraz kojarzenia ich z historią i wiedzą o tańcu.
Choreologia – 30 h
Sztuka choreograficzna w kontekście przemian wartości estetycznych. Twórcy kierunków sztuki tańca i baletu XX wieku. Analiza dzieła choreograficznego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
analizowania wartości estetycznych w sztuce tańca; rozumienia i percepcji współczesnych zjawisk artystycznych; rozpoznawania kierunków, zespołów i myśli twórczych choreografów tańca i baletu XX wieku; oceny komponentów ruchowych tańca i widowiska choreograficznego.
Sztuka i kultura – 30 h
Historia teatru powszechnego – dramatycznego i operowego oraz teatru tańca. Teorie teatralne formułowane przez polskich teoretyków i twórców. Geneza i ewolucja form muzycznych oraz stylów kreowania dzieła muzycznego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
postrzegania teatru z historycznego punktu widzenia i analizy strukturalnej cech poetyki dramatu; rozróżniania form i stylów poszczególnych epok; rozumienia procesów ewolucji języka muzycznego w perspektywie historycznej oraz w korelacji z historią tańca.
Zarządzanie sztuką i kulturą – 30 h
Zarządzanie podmiotami działającymi w dziedzinie kultury – podstawy prawne, systemy finansowania, marketing.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
stosowania podstawowych zasad zarządzania i marketingu.
Warsztat i techniki tańca
Zaawansowane techniki tańca klasycznego. Techniki współczesnych contemporary dance. Formy sceniczne polskich tańców narodowych. Współczesne sposoby treningu body-mind. Improwizacja w kontakcie. Partnerowanie w duetach klasycznych, neoklasycznych i współczesnych. Model strukturalny składników ruchu w kształtowaniu wyrazu artystycznego.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
stosowania zasad akademickiej techniki tańca klasycznego; rozpoznawania i rozróżniania szkół i technik z kręgu twórców tańca współczesnego XX wieku; świadomego wykorzystywania własnych możliwości anatomicznych i kinestetycznych w zadaniach choreograficznych w połączeniu z wiedzą z praktycznej choreologii; praktycznego i teoretycznego opanowania narodowych tańców polskich i ich scenicznej adaptacji; przygotowywania instrumentu ruchu do zadań choreograficznych; wykorzystywania środków wyrazu i analizy choreotechnicznej wybranego repertuaru; opracowywania, przygotowywania i prezentowania wybranego repertuaru.
Choreografia
Budowanie formy i treści. Zaawansowana kompozycja tańca. Komponenty wizualne widowiska tanecznego – scenografia, kostiumologia, reżyseria światła, charakteryzacja. Organizacja przestrzeni spektaklu tanecznego. Budowanie obrazu dźwiękowego przy pomocy różnych środków technicznych. Łączenie ruchu i sztuki tańca z innymi dziedzinami sztuki, nauki i techniki. Konteksty społeczne i kulturowe działań intermedialnych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
twórczego działania w procesie kreacji dzieła choreograficznego; stosowania improwizacji jako metody twórczej; wykorzystywania wiedzy z zakresu choreografii jako wizualnego aspektu dzieła choreograficznego; współpracy z muzykiem, reżyserem dźwięku i kompozytorem; stosowania intermedialnych i multimedialnych kreacji artystycznych; przygotowywania działań twórczych z wykorzystaniem najnowszych technologii we współpracy z partnerami z innych dziedzin sztuki i nauki.