TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW PODSTAWOWYCH
Propedeutyka filozofii – 30 hPodstawowe pojęcia filozoficzne. Elementarna wiedza o filozofii i sposobach jej uprawiania oraz studiowania. Specyfika filozofii – jej odrębność od nauki, religii, sztuki i potocznego myślenia, jej struktura i obszar zainteresowań. Miejsce filozofii w kulturze. Ogólny zarys historii rozwoju filozofii europejskiej. Swoistość tekstów filozoficznych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
czytania i interpretacji tekstu; stawiania pytań filozoficznych i poszukiwania odpowiedzi; formułowania własnego stanowiska i argumentacji.
Historia filozofii – 330 h
Zagadnienia z historii filozofii od epoki starożytnej do współczesności. Pojęcia, problemy i koncepcje filozofii greckiej – presokratycy, Sokrates i szkoły sokratyczne, Platon i akademia ateńska, Arystoteles i perypatetycy, szkoły filozofii rzymskiej i wczesnej myśli chrześcijaństwa (patrystyka grecka i łacińska, recepcja platonizmu i arystotelizmu), spory dialektyków z antydialektykami, okresu rozkwitu myśli średniowiecznej (logika, metafizyka i filozofia przyrody, szkoły teologiczne, złoty wiek scholastyki i schyłku średniowiecza). Nurty i koncepcje najważniejszych przedstawicieli filozofii odrodzeniowej (XIV–XVI wieku) w krajach Europy Południowej (Francja, Włochy) i Północnej (Anglia, Niemcy, Niderlandy i Polska). Pojęcia, problemy i koncepcje filozofii nowożytnej (XVII-XIX wieku) w Anglii, Francji i Niemczech (empiryzm, racjonalizm, naturalizm, spirytualizm, deizm, myśl społeczna) i w pozostałych krajach (Włochy, Holandia, Czechy, Polska, Rosja). Orientacje i stanowiska filozofii XX wieku. Najnowsze nurty filozoficzne: fenomenologia, filozofia analityczna, filozofia dialogu, filozofia egzystencji, filozofia życia, hermeneutyka, neokantyzm, neopozytywizm, pragmatyzm i neopragmatyzm, personalizm, postmodernizm, strukturalizm i poststrukturalizm, psychoanaliza, szkoła frankfurcka, szkoła lwowsko-warszawska.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
nadawania historycznego sensu takim pojęciom jak: determinizm, dialog, interpretacja, język, metoda naukowa, porozumienie, postęp poznawczy, prawda, racjonalizm, relatywizm, rozumienie, sens życia, świadomość, wyjaśnianie, wolność; samodzielnych i systematycznych studiów w zakresie historii myśli filozoficznej.
Logika – 120 h
Elementarne wiadomości o języku jako narzędziu poznania i komunikacji (język jako system znaków, metajęzyk, język naturalny a język sztuczny, kategorie składniowe, nazwy i zdania). Definiowanie, klasyfikacja, podział logiczny. Logika klasyczna – rachunek zdań i rachunek predykatów w ujęciu semantycznym i syntaktycznym (system dedukcji naturalnej, system aksjomatyczny). Rachunek zbiorów i relacji oraz elementy teorii mnogości. Podstawowe pojęcia syntaktyki i semantyki logicznej (niesprzeczność, zupełność, wynikanie, interpretacja, model). Zagadnienie pełności logiki klasycznej. Wybrane wiadomości o logikach nieklasycznych, logice pragmatycznej, logice formalnej oraz metalogice.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
precyzyjnego i poprawnego formułowania myśli; argumentacji i analizy pojęciowej w aspekcie formalno-strukturalnym.