Wiedza o języku i komunikacji
Kategorie językowe. Poziomy
analizy języka. Wybrane zagadnienia historii językoznawstwa.
Współczesne szkoły i nurty językoznawstwa. Praktyczne zastosowanie
badań nad językiem. Opis języka obejmujący fonetykę, fonologię,
morfologię, składnię, semantykę i pragmatykę w perspektywie
synchronicznej. Historyczny rozwój języka z uwzględnieniem cech systemu
gramatycznego na najistotniejszych etapach jego rozwoju. Periodyzacja.
Zmiany w słownictwie i gramatyce. Wpływ czynników społeczno-kulturowych
na rozwój języka. Lektura zabytków piśmiennictwa. Pojęcia i zasady
analizy porównawczej języków. Teoria i zastosowania badań
kontrastywnych. Zarys rozwoju porównywanych języków. Modele struktury
języków naturalnych z wykorzystaniem wybranych pojęć matematyki. Teoria
gramatyk formalnych z zastosowaniem do języków oprogramowania.
Efekty
kształcenia – umiejętności i kompetencje:
wykorzystania pojęć i metod
współczesnego językoznawstwa do analizy tekstów i dyskursu;
interpretacji gramatycznej dowolnego tekstu; stosowania zasad i reguł
gramatycznych współczesnego języka; rozumienia i analizy tekstów
pochodzących z wcześniejszych etapów rozwoju języka; opisu i analizy
zróżnicowania fonetycznego, fonologicznego, morfologicznego i składniowego porównywanych języków oraz struktury tworzonych w nich tekstów.
Wiedza o literaturze i kulturze wybranego obszaru językowego
Historia piśmiennictwa i/lub tradycji ustnej wybranego obszaru
językowego uwzględniająca kanon literatury – poezji, dramatu, prozy.
Problematyka periodyzacji dziejów literatury. Wprowadzenie do
metodologii interpretacji dzieł literackich z uwzględnieniem ich
kontekstu – kulturowego i historycznego. Charakterystyka rozwoju
procesów historyczno-literackich, prądów i kierunków. Teoria dzieła
literackiego i jego odbioru. Podstawowe pojęcia z zakresu poetyki i
teorii literatury. Elementy historii i kultury wybranego obszaru
językowego wyznaczające jego tożsamość i specyfikę. Elementy materialne
i symboliczne określające charakter wybranej kultury –środowisko
geograficzne, instytucje, kontekst społeczny i religijny.
Efekty
kształcenia – umiejętności i kompetencje:
stosowania metajęzyka
współczesnego literaturoznawstwa w celu jego praktycznego stosowania w
analizie i interpretacji dzieła literackiego; rozumienia i analizy
tekstów literackich; rozumienia ciągłości i przemian literatury
wybranego obszaru językowego; rozumienia kultury wybranego obszaru
językowego; rozumienia historycznego zakorzenienia i różnorodności
kultury.
Wiedza o akwizycji i nauce języków
Wprowadzenie do problematyki akwizycji języka – pierwszego, drugiego,
kolejnych. Wprowadzenie do teorii komunikacji językowej.
Psycholingwistyczne podstawy działań językowych. Kształcenie w zakresie
uczenia się języków obcych i ich nauczania.
Efekty
kształcenia – umiejętności i kompetencje:
ustawicznego doskonalenia
sprawności uczenia się języka (języków); wykorzystywania sprawności
uczenia się języków obcych do rozwijania aktywności poznawczych w
praktyce komunikacyjnej, translatorskiej i nauczycielskiej; nauczania
języków obcych.